Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
17/11/2023 Binnen twee weken verschijnt mijn langverwachte boek ‘De toekomst is terug’. Het boek biedt de lezer antwoorden op de vraag wat de toekomst zal brengen, en hoe we ons leven in handen kunnen nemen. Wie het boek nu al bestelt, ontvangt meteen een gesigneerd exemplaar in de bus. Lees hier alvast enkele commentaren van lezers van het eerste uur.
10/11/2023 Organisaties zullen zich meer dan ooit moeten aanpassen aan een snel veranderende omgeving om straks te overleven. Maar 70 procent van de veranderingstrajecten is gedoemd om te mislukken. Er is vooral nood aan een geloofwaardig en mobiliserend verhaal om de transformatie te doen slagen, zowel binnen als buiten de organisatie. En waarbij emotionele boodschappen impactvoller zijn dan rationele argumenten. 27/10/2023 We leven meer dan ooit in disruptieve tijden waarin fake nieuws steeds meer de toon zet. Op X (voorheen Twitter) heeft foutieve informatie 70 procent meer kans om te worden gedeeld dan echte informatie, leert onderzoek. Een waarheid heeft zes keer meer tijd nodig om 1500 mensen te bereiken dan een leugen. En hoe meer iets wordt herhaald, hoe minder immoreel mensen die leugen vinden. 21/10/2023 Nokia, de Finse producent van telecomnetwerken, maakte afgelopen week bekend het wereldwijde personeelsbestand met 10 à 15 procent te willen verminderen, wat zou overeenkomen met het verdwijnen van 14.000 banen. De aankondiging van Nokia is symptomatisch voor de malaise in de ruimere telecommunicatie- en mediasector in de wereld. Het hoogtepunt van informatie en telecommunicatie als dominante technologiesector lijkt voorbij. What's next? 13/10/2023 Oh, wat was het vroeger anders... en beter, wordt er dan snel aan toegevoegd. Als mensen hebben we soms de neiging om het verleden te idealiseren. Het eigen verleden van in onze jeugd, dat wat we zelf hebben meegemaakt, zeg ik erbij. We halen mooie herinneringen op en mijmeren dat het vroeger toch wel beter was. Maar was dat ook echt zo? Afgelopen dagen had ik een groot 'dèjà vu' gevoelen. Naar de herfst van ... 1973. 7/10/2023 De plannen voor een megafusie van wielerploeg Soudal Quick-Step met het concurrerende team van Jumbo-Visma werden afgelopen vrijdag afgeblazen. Te complex, zo luidde het in de media. Vooral te hoog gegrepen, vermoed ik. Deze fusiesoap maakt duidelijk dat ook in de sportwereld eigenaren en aandeelhouders wikken en beschikken en finaal hun gelijk krijgen. Is het niet vandaag, dan zeker morgen. 29/9/2023 Ook al mag het inflatiecijfer in ons land opnieuw gedaald zijn tot een ‘normaal’ peil dan nog blijven er donkere wolken samen pakken boven onze economie. Menig ondernemer en marketeer stelt zich dan weleens de vraag of dit het moment is om een nieuw merk, product of dienst te lanceren. Er zijn immers vele onzekerheden. Het antwoord is uitermate positief, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Een recessie is zelfs een beter moment voor een nieuw product. 22/9/2023 Vorige week werd in Vilvoorde onder grote belangstelling het nieuwe, futuristisch ogende, Huis van de Toekomst geopend. De bezoeker wordt er ondergedompeld in hoogstandjes van technologische innovatie die ons leven en werken in de toekomst zullen bepalen. Technologie zal zorgen voor een betere wereld, luidt het mantra, en niet alleen in Vilvoorde. Maar het is vooral de manier waarop technologie en innovatie ingebed worden in een maatschappelijke beweging die voor echte vooruitgang zorgt. 15/9/2023 Wat zijn de krachten die ons leven drijven, en die ons maken tot wie we zijn? Wat is de blijvende impact van vele maatschappelijke crisissen op ons doen en laten? Waarom botsen meningen zo fel vandaag, zelfs onder familie en vrienden? Welke toekomst staat ons te wachten? Op deze en vele andere vragen geef ik in mijn nieuwe boek ‘De toekomst is terug’ antwoorden. Een oproep om ons leven in handen te nemen. Een signaal van hoop in onzeker tijden. Het boek ligt begin december in de boekhandel.
|