Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Biografie

Fons Van Dyck is PhD in media en communicatie en een vooraanstaand strategisch merk- en communicatiespecialist. Hij stond  ruim 20 jaar aan het hoofd van Think BBDO, onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO in Brussel, en adviseerde toonaangevende merken en organisaties over hun merk- en communicatiestrategie. Hij is vandaag een veel gevraagd spreker - ook in de media - over merken, consumenten en maatschappelijke trends.

Verder doceert hij als gastprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel het vak Merkenstrategie, op het speerpunt van economie en maatschappij, met zin voor kritische reflectie. 

In 2009 werd hij verkozen tot “Master Marketeer” door de Stichting Marketing in België (nu BAM).

Fons is bij het brede publiek vooral bekend als gevierd auteur van van een hele reeks baanbrekende boeken over merken, consumenten en maatschappelijke tendensen.
​
Zijn boek “Het merk mens: consumenten grijpen de macht” werd in 2008 in Nederland bekroond met de PIM prijs voor het meest vernieuwende marketingboek. Hij schreef ook nog “De kracht van wit” (2009) over de impact van de financiële crisis op het gedrag van consumenten en de gevolgen voor merken. In “Reclame: dood of levend” (2013) boog hij zich over de toekomst van reclame in een digitaal tijdperk. Het boek verscheen ook in het Engels “Advertising Transformed” (2014) en werd vertaald in het Turks.

In 2019 schreef Fons, op basis van zijn doctoraatsonderzoek over 40 jaar Apple, de bestseller ‘De onsterfelijke onderneming: overleven in disruptieve tijden’. Topondernemers uit de Lage Landen laten de lezer exclusief meekijken in hun succesformule. Technologieguru en auteur Peter Hinssen bestempelde het manuscript in preview alvast als een “Magnum Opus”.
 
Fons staat ook bekend om zijn strategische kijk op de toekomst. Geen trendwatcher maar een echte maatschappijwatcher. In het boek 'De toekomst is terug' (2023) beschrijft hij de fundamentele krachten die de grote en de kleine wereld van elk van ons vandaag en morgen domineren. Zijn stelling is dat we ons in een permacrisis bevinden waarin de krachten van veroveren en verdedigen de bovenhand halen, en wat de concrete impact daarvan is op individuelen, bedrijven en organisaties.

In zijn nieuwste boek 'Marketing in tijden van Trump' (2025) reikt hij merken en organisaties  een strategisch kompas aan om relevant te zijn en zichzelf te blijven in de wereld van morgen. Trump is daarbij een product van deze nieuwe tijd, een metafoor voor een verandering van tijdperk. Het boek bespreekt verschillende overlevingsstrategieën voor merken en organisaties. Niet alleen theorie, maar ook concrete, praktische lessen voor elk merk.
​
Professioneel heeft Fons ruime ervaring in politieke marketing en communicatie (1991-1996). Hij was ook een van de pioniers van het opstartende telecombedrijf Telenet en tekende als communicatiedirecteur voor het iconische Telenet-merk (1996-2001).
​
Fons is doctor in de Media- en Communicatiestudies, Vrije Universiteit Brussel (2016) en licenciaat (master) in de politieke en sociale wetenschappen,  KU Leuven (1981).
Picture
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 
© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact