BiografieFons Van Dyck staat al ruim 15 jaar aan het hoofd van Think BBDO, onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO in Brussel, en adviseert merken en organisaties (ook non-profit en overheid) op vlak van merk- en communicatiestrategie, positionering, branding en re-branding, corporate reputatie, stakeholder management, crisiscommunicatie en city marketing.
Verder doceert hij als gastprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel de vakken Merkstrategie en Marketingcommunicatie. De behandeling van deze disciplines situeert zich op het snijpunt van economie en maatschappij, met zin voor kritische reflectie. Hij is ook een veelgevraagd spreker in de media en voor organisaties in profit en not-for profit sector over deze themata. In 2009 werd hij verkozen tot “Master Marketer” door de Stichting Marketing in België (nu BAM). Zijn boek “Het merk mens: consumenten grijpen de macht” werd in 2008 in Nederland bekroond met de PIM prijs voor het meest vernieuwende marketingboek. Hij schreef ook nog “De kracht van wit” (2009) over de impact van de financiële crisis op het gedrag van consumenten en de gevolgen voor merken. In “Reclame: dood of levend” (2013) boog hij zich over de toekomst van reclame in een digitaal tijdperk. Het boek verscheen ook in het Engels “Advertising Transformed” (2014) en werd vertaald in het Turks. In 2019 schreef Fons, op basis van zijn doctoraatsonderzoek over 40 jaar Apple, de bestseller ‘De onsterfelijke onderneming: overleven in disruptieve tijden’. Topondernemers uit de Lage Landen laten de lezer exclusief meekijken in hun succesformule. Technologieguru en auteur Peter Hinssen bestempelde het manuscript in preview alvast als een “Magnum Opus”. Professioneel heeft Fons ruime ervaring in politieke marketing en communicatie (1991-1996). Hij was ook een van de pioniers van het opstartende telecombedrijf Telenet en tekende als communicatiedirecteur voor het iconische Telenet-merk (1996-2001). Fons is doctor in de Media- en Communicatiestudies, Vrije Universiteit Brussel (2016) en licenciaat (master) in de politieke en sociale wetenschappen, KU Leuven (1981). |