Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
9/9/2023 Staatssecretaris Marie-Coline Leroy, bevoegd in de federale regering voor gendergelijkheid, gelijke kansen en diversiteit heeft een voorstel klaar om in directiecomités van de 20 grootste beursgenoteerde bedrijven minstens één op drie vrouwen te hebben. Het voorstel kon vorige vrijdag op veel waardering rekenen van de krant De Tijd. En dat is maar goed ook. De slinger dreigt straks opnieuw in de andere richting door te slaan. En niet alleen voor vrouwen aan de top. 2/9/2023 Het jaar is nog niet voorbij maar nu al ziet het er naar uit dat de hoogrentende staatsbon het meest succesvolle product van het jaar zal worden. De tandem Van Peteghem-Deboutte kan bovendien aanspraak maken op de titel van marketeer van het jaar. Het succes van dit product van de overheid wijst op het onderliggende wantrouwen, lees woede, van grote groepen spaarders tegenover hun bank. . 8/7/2023 Het boek van 2023 is alweer voor de helft volgeschreven. Nu enkele weken de batterijen opladen. Hier helemaal terug, aan de andere kant van de zomer, in september met meer inzicht en verzicht in een wereld die nooit stopt met draaien. En misschien breng ik wel een vakantiesouvenir mee... 1/7/2023 Extreem geweld van jongeren houdt grote Franse steden al ruim een week in de ban. Aan verklaringen en zoeken naar oorzaken geen gebrek. Frankrijk is – in navolging van de VS – meer dan ooit een gespleten land. Eerder was er al de opstand van de “gilets jaunes” tegen het Parijse establishment. Vandaag komt de revolte van jongeren in de “banlieues” van grote steden. Andere achtergronden, maar vergelijkbare emoties. 23/6/2023 Op een jaar tijd is het marktaandeel van Radio 2 gezakt tot minder dan 25 percent, een daling van vier procentpunten. Decennialang was de zender van de publieke omroep een rots in de branding, het toonbeeld van een sterk, populair en consistent merk, een merk van vertrouwen. Maar een recente rebranding heeft blijkbaar vele tienduizenden luisteraars vervreemd van hun favoriete zender. Mensen houden niet van revoluties. Ook niet als het om radio luisteren gaat. 16/6/2023 Op een ogenblik dat de wereld in de ban is van de maatschappelijke impact van AI en ChatGPT ging de lancering door Apple van de Vision Pro, zijn eerste 3D bril, vorige week haast onopgemerkt voorbij. Apple is niet de eerste om stappen te zetten in de wereld van virtuele realiteit, maar het zou luidens kenners straks wel eens de meest succesvolle aanbieder kunnen zijn. Nogmaals een illustratie van de wetenschap dat een merk niet altijd een pionier moet zijn om op termijn marktleider te worden. 9/6/2023 Vorige maand is Bud Light onttroond als meest verkochte bier in de Verenigde Staten. De controverse rond een campagne van het populaire biermerk met de transgender Dylan Mulvaney heeft niet alleen de beurswaarde van moederbedrijf AB InBev gekelderd, maar is ook uitgemond in een boycot door rechts-conservatieve activisten. Het voorval maakt duidelijk wat een verdeeld en gepolariseerd land de VS vandaag is geworden, en hoe boze klanten de macht grijpen. 2/6/2023 Sommigen onder ons beginnen stilaan hun koffers te pakken voor een welverdiende vakantie. We trekken er straks opnieuw massaal op uit, na de sombere coronajaren, en willen ook eventjes de andere crisissen vergeten. Het geld mag terug rollen. Zeker voor de Belgen. Onze economie, inclusief de inflatie, doet het zelfs beter dan die van de buurlanden, titelden kranten de afgelopen dagen. Er is sprake van een heuse consumptiebubbel. Maar hoelang blijft dat duren? 26/5/2023 België is een ingewikkeld land, maar ook een land met vele troeven en mogelijkheden. Alleen zijn we heel vaak te bescheiden om hiermee uit te pakken, althans dat vinden velen in de buitenwereld over ons. Daarom is het goed dat we ons eindelijk ontdoen van dat complex en dat we ons in de wereld van morgen profileren als een land dat openstaat voor innovatie, samenwerking en diversiteit. Ik heb er met het team van BBDO de voorbije maanden graag mijn schouders onder gezet. |