Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel hier het nieuwe boek van Fons


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

'Preppen' als symbool van bunkermentaliteit

30/3/2025

Afbeelding
De Belgische Eurocommissaris Hadja Lahbib  waarschuwde  deze week in een videoboodschap dat "we allemaal prepper moeten worden.” Ze riep op om een noodpakket in huis te halen — genoeg om 72 uur te overleven bij een crisissituatie, zoals een grootschalige cyberaanval of sabotage van het energienet. De bunkermentaliteit wordt zo langzaam aan steeds meer mainstream, schreef ik in een opiniebijdrage voor DeTijd.


Meer lezen

Tout va très bien, Madame La Marquise

21/3/2025

Afbeelding
Deze week werd voor de eerste maal een vrouw verkozen tot voorzitter van het IOC, het internationale olympisch comité. Het woord ‘historisch’ viel bij herhaling, en op vele banken klonk terecht applaus. In eigen land komt straks dan weer een vrouw aan het hoofd van de grootste politieke partij. Vrouwen stoten terecht door naar topposities in van oudsher mannelijke machtsbastions. Maar een zwaluw maakt de lente niet. Terzelfdertijd is immers een beweging op gang gekomen die droomt van de heropstanding van het partriarchaat.


Meer lezen

Hoe overleven merken een boycot?

16/3/2025

Afbeelding
9 op 10 Vlamingen is voorstander van een boycot van Amerikaanse producten als president Trump invoerheffingen zou invoeren op producten van bij ons. Zo leert een VTM Nieuws poll van afgelopen week. Tesla ligt al langer onder vuur met dalende verkoopscijfers als gevolg, mede toe te schrijven aan het controversiële politieke optreden van grote baas Elon Musk. Merken worden steeds vaker geconfronteerd met boycots. Welke strategieën kunnen ze hanteren om deze stormen te doorstaan? 


Meer lezen

Stilte is de nieuwe luxe

7/3/2025

Afbeelding
Uit mijn onderzoek blijkt dat 9 op  10 Vlamingen wel eens de drang voelt om de stilte op te zoeken om zo te ontsnappen aan de drukte rondom ons. Een bewuste keuze, zo blijkt. Stilte is geen leegte, maar een tegengewicht voor een wereld die nooit lijkt te pauzeren, en die steeds meer beangstigt. Stilte is een legitieme verdedigingsreflex, maar mag geen alibi zijn om ons helemaal te ontrekken aan de werkelijkheid buiten ons.


Meer lezen

De strategie van het riet

28/2/2025

Afbeelding
In een historische week waarin het optreden van de nieuwe Amerikaanse president steeds meer onze welvaart en veiligheid in gevaar heeft gebracht, zijn  ondernemingen en organisaties naarstig op zoek naar een gepaste strategie. Het is bovenal zaak om zich aan te passen aan een nieuwe werkelijkheid, maar tezelfdertijd trouw te blijven aan de eigen waarden en cultuur. Daarvoor zijn wel stevige wortels nodig. Een riet kan daarbij inspireren. Een riet buigt, maar breekt niet. Apple heeft dat alweer goed begrepen.


Meer lezen

Merken tegen de stroom in

23/2/2025

Afbeelding
In het Trump-tijdperk, vol van onzekerheid en verdeeldheid, komen bedrijven en hun merken meer dan ooit in de frontlinie te staan van de nieuwe cultuuroorlogen.  Het tijdperk van passieve neutraliteit is voorbij.  Sommigen passen zich aan de nieuwe heersers aan. Anderen komen op tegen politieke krachten die hun kernwaarden bedreigen, van McKinsey tot Ikea. Merken zijn niet langer alleen marktspelers: het zijn morele kompassen geworden.
(English version below)

Meer lezen

Cultivons notre jardin

16/2/2025

Afbeelding
De voorbije weken heb ik hier met regelmaat geschreven over de schokgolven die de machtswissel in de VS doorheen de wereld stuurt. Als het in Washington stormt dan waait het sneller dan verwacht  in Brussel. Maar ook kreeg ik de vraag: wat kunnen we zelf doen? Heel veel zelfs, vind ik. Cultivons notre jardin, wist de Franse filosoof Voltaire lang geleden al. De toekomst ligt ook in onze eigen handen, als we maar willen.


Meer lezen

Consumenten boycotten Musk

9/2/2025

Afbeelding
In heel Europa is de verkoop van het iconische wagenmerk Tesla vorige maand spectaculair gekelderd, terwijl op hetzelfde moment  de algemene markt voor elektrische voertuigen significant groeide. Als verklaring wordt gewezen op het politieke extremisme van eigenaar Elon Musk. CEO's die zich ver buiten hun kernactiviteiten begeven met maatschappelijk en politiek engagement, maken zichzelf kwetsbaar voor kritiek en zelfs boycots, zo wordt nogmaals bewezen. Consumenten hebben nog altijd het laatste woord.


Meer lezen

Tijd van de hond

1/2/2025

Afbeelding
In tijden van angst en onzekerheid over de toekomst nemen huisdieren, en in het bijzonder honden, een steeds belangrijker plaats in ons leven in. Een hond is van oudsher een vriend van de mens maar in tijden van ‘permacrisis’ zorgt de viervoeter voor structuur en stabiliteit en staat vooral symbool voor verbinding en samenhorigheid. De hond is een teken van hoop. Dat is ook de wereld van marketing en mode niet ontgaan.

Meer lezen
<<Vorige
Volgende>>
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact