|
|
Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
|
5/9/2025 ‘Atlas,’ de VRT zomerhit 2025 van Pommelien Thijs, is meer dan een meezinger. Het nummer vat feilloos de zoektocht samen van een generatie die opgroeit in een wereld waar het kompas voortdurend op tilt slaat. Onderzoekers gewagen wereldwijd van ‘teenage angst’, met een dalend plichtsbesef, stijgend neuroticisme en een terugtrekkende beweging in zichzelf. In ‘Atlas’ klinkt de stem door van jongeren die zoeken naar een nieuw kompas dat houvast en richting biedt.
5/9/2025 Het was een symbolisch moment, afgelopen zondag. Wouter Vandenhaute, vijf jaar lang de voorzitter van Anderlecht en al die tijd de kop van jut voor een deel van de achterban, gooide finaal de handdoek in de ring. De druk van de supporters, die al jaren zijn vertrek eisten, werd te groot. De tegenvallende resultaten in Athene en tegen Union waren slechts de druppel. Een social mediabericht van hoofdaandeelhouder, Marc Coucke, gewikkeld in een lang aanslepende machtstrijd, het finale nekschot. Maar de echte nederlaag lag elders: in het vertrouwen van de achterban, die zich niet langer gehoord voelde.
. 27/8/2025 In de VS ontslaat president Trump niet alleen topambtenaren die hem dwars liggen. Hij keurt nu ook eigenmachtig het nieuwe logo van een restaurantketen af in zijn vermeende strijd tegen woke en wendt zijn invloed aan om terug te keren naar het oude logo. Het overkwam de voorbije dagen Cracker Barrel, een klassiek restaurant in het Zuiden van de VS. Trump ontpopt zich steeds meer tot een ongevraagde merkstrateeg in de keuken van een private onderneming. En die bezwijkt onder zoveel politieke en maatschappelijke druk. Het zijn onuitgegeven tijden voor merken.
20/8/2025 Het sportmerk Adidas introduceerde recent in Mexico een schoen onder de naam huaraches, geïnspireerd op traditionele sandalen die diep verankerd zijn in de Mexicaanse cultuur. Alleen: Adidas vermeldde nergens de oorsprong, noch de gemeenschappen die deze schoenen al eeuwenlang maken. De Mexicaanse overheid reageerde scherp en beschuldigde het merk van culturele toe-eigening. De minister van Cultuur eiste erkenning én excuses. Onder publieke druk kwam die er: Adidas trok de schoenen terug en bood formeel zijn verontschuldigingen aan. Merken opereren niet langer in een marktplaats, maar in een maatschappelijke context.
9/8/2025 Het bedrijfsnieuws uit de VS van de voorbije dagen leest als een roman over macht en afhankelijkheid. Coca-Cola kiest voortaan voor rietsuiker onder druk van het Witte Huis. Apple krijgt dan weer een uitzonderlijke vrijstelling op de invoerheffingen voor halfgeleiders – nadat het aankondigde maar liefst 100 miljard dollar extra te investeren in de Amerikaanse economie. En Trump eist hoogstpersoonlijk het ontslag van de CEO van chipgigant Intel wegens een vermeend belangenconflict met China. Goed dat er bij ons merken zijn die een ander signaal geven.
8/8/2025 De bekende econoom Geert Noels slaakte vorige week een noodkreet. Zonder zijn medeweten werd hij “opgevoerd” in een frauduleuze promotievideo op sociale media voor cryptobeleggingen. De beelden waren zo realistisch dat argeloze burgers erin zouden kunnen trappen. De video werd gegenereerd door een criminele organisatie en roept een prangende vraag op: wat kunnen we hiertegen doen? Het antwoord begint met het besef dat we dringend nood hebben aan duidelijke regels en grenzen voor artificiële intelligentie (AI).
30/7/2025 Reclame is weer hot. En controversieel. Kledingmerk American Eagle pakte onlangs uit met een nieuwe campagne rond actrice Sydney Sweeney. Ze heeft “Great Jeans”, zo klinkt het, met een knipoog naar haar “great genes”. Ironie? Seksappeal? Zelfspot? Of allemaal tegelijk? Feit is: de campagne doet stof opwaaien, online en offline. Wat bedoeld leek als een luchtige zomeractie, is in geen tijd uitgegroeid tot een nieuwe frontlijn in de aanhoudende cultuuroorlog tussen woke en anti-woke.
29/6/2025 Mensen vragen me wel eens: ‘Fons, wat doe je nu een hele dag?’. Wel ik leg momenteel de laatste hand aan een nieuw boek dat dit najaar verschijnt: ‘Marketing in tijden van Trump’. Het boek biedt een strategisch kompas voor merken die relevant willen blijven in een tijd van boycots, polarisering en permanente crisis. Geen makkelijke recepten, wel heldere inzichten en concrete lessen uit de praktijk voor elk merk. Een boek op het snijpunt tussen wendbaar zijn en toch zichzelf blijven. Het wordt mijn meest geëngageerde boek ooit.
22/6/2025 Marketing stond altijd bekend als een vak van hoop. Van vooruitkijken. Van geloven in groei en creativiteit, van het glas altijd halfvol zien eerder dan halfleeg. Maar vandaag is dat geloof aan het wankelen gebracht. Uit de nieuwe Global Risk Barometer van de World Federation of Advertisers (WFA) blijkt dat ook in de hoofden van marketeers de angst en onzekerheid over de toekomst het roer hebben overgenomen. Autonomie en creativiteit staan onder druk. De wereld stopt niet aan de deur van de marketeer.
|
RSS Feed