Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
27/4/2024 Dit is een bijzondere en uitzonderlijke ‘kijk’. Vandaag geef ik hier heel graag het woord aan de oproep van een goede vriend, oud-collega, en bovenal een warm mens, Marc Michils. Hij slaakt een noodkreet en doet een oproep voor een propere verkiezingscampagne. Weg van de haat en de vijandigheid, en voor verbinding en respect voor elkaar. Het is evenzeer een opdracht voor elk van ons. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Lees, en deel deze boodschap.
19/4/2024 Sinds vorige maandag kunnen de studenten in het Alma 2 restaurant in Leuven opnieuw frietjes eten. Zes jaar geleden werden ze nochtans geweerd van het menu door de directie. De terugkeer van de frieten, op vraag van de studenten, staat symbool voor een veranderende tijdsgeest, ook onder jongeren. Er is nood aan een nieuw en gezond evenwicht tussen vernieuwing en respect voor tradities. Ook op ons bord.
29/3/2024 Bijna 1 op 2 Belgen is van mening dat vrouwen meer dan voldoende gelijke rechten hebben verworven. Zo blijkt uit een recent wereldwijd onderzoek. Niet verwonderlijk: vooral mannen zijn die mening toegedaan, maar wel opvallend: eerder twintigers dan ‘boomers’ vinden dat de slinger te ver is doorgeslagen. Jongeren blijken wereldwijd minder progressief dan ouderen als het om gendergelijkheid gaat.
23/3/2024 Dit weekend heeft de apotheose plaats van Flanders Technology and Innovation, de groots opgezette technologiecampagne van de Vlaamse overheid. Op hetzelfde ogenblik pakken donkere wolken samen boven de Vlaamse industrie. Het lijkt wel alsof de geschiedenis zich herhaalt. Het einde van een tijdperk, en het begin van een nieuw. Zoals een halve eeuw geleden.
15/3/2024 Vorige week schreef ik hier over het belang van verbindend leiderschap om een dam op te werpen tegen de polarisering in de samenleving en de luider klinkende roep om ‘een sterke leider’. ‘Maar hoe vul je verbindend leiderschap dan concreet in binnen een organisatie?’, vroeg iemand mij nadien. De sterkste teams tellen 4 profielen met elk hun eigen, maar complementaire kracht. Het geheel is dan groter dan de optelsom van de individuele krachten.
8/3/2024 In een maatschappij die ontrafelt, en waarin zelfs sprake is van een ‘verscheurde samenleving’ (van de Verenigde Staten over Nederland tot België) is het fundamentele wantrouwen van burgers in het sociaaleconomische, financiële en politieke systeem groter dan ooit. En steekt de roep om ‘sterke leiders’ steeds meer de kop op. Tegenover dat oprukkende autoritaire leiderschap is er dan meer dan ooit nood aan verbindend leiderschap. In politiek en in bedrijfsleven.
2/3/2024 Het Amerikaanse biermerk Bud Light is er na bijna een jaar nog steeds niet in geslaagd om het vertrouwen terug te winnen van zijn klanten na de boycot door extreemrechtse en conservatieve krachten. De crisis houdt twee lessen in voor elke marketeer die de wereld wil veranderen: in een culturele oorlog gelden andere wetten dan in een marktcontext én ga zeker niet flipfloppen in een poging om het geschonden vertrouwen terug te winnen.
23/2/2024 Het aandeel van het technologiebedrijf Nvidia realiseerde afgelopen week de grootste waardestijging ooit in één dag op de beurs. Het geeft daarmee andere leden van de technologieclub, populair ‘Magnificent Seven’ genaamd, zelfs het nakijken. Het toverwoord dat voor zoveel hysterie zorgt, heet Artificiële Intelligentie (AI). De revolutie is bezig, van de beurs tot het klaslokaal. Bent u al mee?
16/2/2024 Aan de vooravond van een tsunami aan verkiezingen wijst een recent boek van de Nederlandse journalist Rob Wijnberg op het infernale samenspel tussen het wantrouwen van de macht door kritische, cynische journalistiek en het ondermijnen van de macht door populisten. Samen voeden zij (bewust of onbewust) het wantrouwen tegen democratische instituties, wetenschap en de journalistiek zelf.
|