Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
20/1/2023 Het D-woord was er deze week uit. En wel bij monde van de openhartige, nieuwbakken Deense trainer van mijn favoriete voetbalploeg, RSC Anderlecht: “Tweede klasse is mogelijk”. Het degradatiespook hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de paarswitte ploeg. Maar wat het ook mag worden, er is één zekerheid: spelers, trainers, sponsors, bestuurders, aandeelhouders komen en gaan, maar échte supporters blijven altijd achter hun ploeg staan. In goede en vooral ook in slechte tijden.
13/1/2023 Wellicht geen betere indicator van de tijdsgeest dan de manier waarop we wonen. In tijden van grote onzekerheid over wat de toekomst zal brengen, is de eigen woonst (huis of appartement) voor velen onder ons meer dan ooit een baken van vertrouwen die houvast en geborgenheid biedt. Een verhaal van 'fermettes' en bunkerwoningen als spiegel van wie we zijn en wat we voelen, ook al durven we dat niet met zoveel woorden te zeggen.
6/1/2023 Het lijkt er wel op dat de gouden jaren voorbij zijn voor internetgiganten zoals Meta (Facebook), Amazon, Google, Salesforce en andere Twitters. De omzetcijfers en aandelenkoersen hebben flinke klappen gekregen en ook in het personeelsbestand wordt de bijl gezet. Meer dan een tijdelijke inzinking heeft het er alle schijn van dat de internetsector een keerpunt heeft bereikt in zijn ontwikkeling, zelfs een hoogtepunt voorbij is. Het is uitkijken naar wat de volgende grote technologiegolf wordt.
23/12/2022 17/12/2022 Terwijl de meesten onder ons zich opmaken voor vreugdevolle eindejaarsfeesten, zal 1 op 2 landgenoten veel soberder vieren dan vorige jaren. De huidige crisis snijdt diep en zal volgens de helft van de Belgen nog minstens 2 jaar duren. De ‘permacrisis’, een staat van permanente crisis, wordt het nieuwe normaal. We moeten al een halve eeuw teruggaan in de tijd voor een crisis met zo’n ingrijpende, langdurige impact.
10/12/2022 Ook als het spreekwoordelijke glas voor vele consumenten al enkele maanden halfleeg is, zien marketeers het glas graag halfvol. Ook al betekent dat voor velen dat zij moeten leren leven én overleven in een wereld waarin de toekomst vandaag meer onzeker is dan ooit voordien. Maar alvast wel met het geloof en de overtuiging dat het een betere wereld kan worden. Met ‘Yaka’ als nieuwe strijdkreet.
2/12/2022 Na het desastreuze resultaat op het WK moet de Belgische voetbalbond op zoek naar een opvolger voor Roberto Martinez die donderdag de eer aan zichzelf hield. Voetbalclub Anderlecht heeft intussen een nobele onbekende uit Denemarken aangeworven als nieuwe hoofdcoach. Maar wie is de beste kandidaat: iemand uit eigen stal, een insider, dan wel een outsider, van buiten de organisatie?
18/11/2022 Aan de vooravond van het wereldkampioenschap voetbal had ik enkele weken geleden het voorrecht om een ganse avond in beperkt gezelschap aan tafel te mogen zitten met bondscoach Roberto Martinez. Het gesprek ging natuurlijk over de kansen van de Rode Duivels, maar ook en vooral over leiderschapsstijl, de kracht van een sterk team en de noodzaak van een cultuuromslag. Een heuse master class in modern management.
11/11/2022 De overname van Twitter door Elon Musk veroorzaakt een heuse cultuurschok binnen en buiten het bedrijf. De vraag rijst of zo’n radicale aanpak op korte en langere termijn succesvol kan zijn, of integendeel het broze vertrouwen van medewerkers, gebruikers en adverteerders helemaal onderuit haalt. Vele overnames mislukken omdat zij botsen met de heersende cultuur. En wie wil slagen in verandering, kiest best het pad van evolutie. Geen revolutie.
|