Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
9/11/2024 De herverkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten markeert een scharniermoment in de moderne geschiedenis. Het wordt winter, schreef ik al in mijn boek ‘De toekomst is terug’, en die mentale winter lijkt nu wel definitief aangebroken. Ook voor vele merken zal de toekomst nooit meer zijn wat ze is geweest. Zij ontwaken vandaag in een nieuwe, ongemakkelijke werkelijkheid en staan voor een fragiele, onuitgegeven evenwichtsoefening.
31/10/2024 AI geraakt steeds meer ingeburgerd in ons dagelijkse leven, zeker onder hoger opgeleiden. We erkennen de voordelen, maar zijn ook bekommerd om de mogelijke gevaren, zo leert onderzoek. In tegenstelling tot wat historicus Yuval Noah Harari in zijn recente boek schrijft, is er geen reden tot doemdenken, wel tot waakzaamheid en nood aan controle en regelgeving.
24/10/2024 De campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen gaat stilaan naar een hoogtepunt (of dieptepunt op vlak van modder gooien). Het is meer dan ooit hard tegen onzacht. Opmerkelijk is de hyper activistische rol die Tesla-baas Elon Musk speelt in de campagne van Donald Trump. Dat lijkt een trendbreuk van betekenis. De voorbije jaren zijn Amerikaanse bedrijfsleiders zich immers steeds nadrukkelijker progressief en links gaan profileren, zo leert recent onderzoek.
20/10/2024 1 op 3 Vlamingen daagde vorige zondag niet op voor de gemeenteraadsverkiezingen. De wachtrijen bij de bakker waren zondagochtend op vele plaatsen langer dan voor het stemlokaal. In vele gemeenten genoot deze figuurlijke Partij van de Bakker meer bijval dan de klassieke partijen. Wat drijft deze afwezige burgers? Gevoelens van hopeloosheid en machteloosheid overheersen. Niet gaan stemmen is een act van stil verzet.
1/10/2024 Bijna 7 op 10 Belgen leeft voor vandaag omdat de toekomst voor hen onzeker aanvoelt. Dat is een van de opvallende resultaten uit een wereldwijd onderzoek van bureau Ipsos. Belgen scoren daarmee als het om 'YOLO' ('you only live once') gaat significant hoger dan inwoners uit andere Europese landen. De resultaten liggen in lijn met de bevindingen in mijn recente boek ‘De toekomst is terug’. Het is een van de vele effecten van de ‘permacrisis’ die we doormaken.
20/9/2024 Reclame is meer dan ooit aanwezig in ons dagelijkse leven sinds de doorbraak van smart phones en almacht van sociale mediakanalen. En ook al wordt reclame vaak als irritant en storend ervaren, het aantal klachten over reclame vertoont in ons land een dalende lijn. Dat wijst erop dat de bewuste keuze van de reclamesector voor zelfregulering effectief werkt. De toekomst van reclame zal ethisch en eerlijk zijn, of niet zijn. Een kwestie van collectief eigenbelang.
5/9/2024 Komende week kruisen Kamala Harris en Donald Trump voor de eerste maal de degens in een televisiedebat in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november. Meer nog dan een duel tussen twee uitgesproken persoonlijkheden komen twee mens- en wereldbeelden tegenover elkaar te staan. Ze stellen ook de breuklijnen op scherp die kenmerkend zijn voor deze tijdsgeest. Ook bij ons.
28/6/2024 Het boek van het jaar is alweer voor de helft vol geschreven en de zomer is eindelijk in het land. Voor velen onder ons staan de vakantiekoffers al vertrekkensklaar en is dit tevens mijn laatste blog van dit seizoen. Met ook een opdracht om onszelf veel vragen te stellen, om de verwondering te blijven koesteren en buiten de lijntjes te kleuren. In het AI tijdperk zijn de vragen belangrijker geworden dan de antwoorden.
19/6/2024 De opmars van kunstmatige intelligentie (AI) brengt aanzienlijke risico's met zich mee voor de werkgelegenheid en het vergroot de inkomensongelijkheid in de wereld. Dat leert een recent rapport van het gerenommeerde Internationaal Monetair Fonds (IMF). Aanbevolen literatuur voor wie aan tafel zit om de volgende regeringen van ons land te gaan vormen. En voor een toekomstige minister van AI.
|