Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
10/3/2022 Iconische Amerikaanse merken, van Coca Cola over Apple tot McDonald's hebben intussen beslist om zich terug te trekken uit Rusland. Sommige waarnemers verbaasden zich over deze radicale stap. Maar voor wie al meerdere jaren de opmars van maatschappelijk activisme van merken van nabij volgt, is deze beslissing helemaal geen verrassing. Eerder een consequente stap om de daad bij het woord te voegen als het over waarden en purpose gaat. De krant De Tijd belde me deze week voor een reactie, die ik hier graag deel.
24/2/2022 Deze week werd bekend dat Volkswagen het luxemerk Porsche naar de beurs wil brengen. Het merk wordt door sommige analisten in Financial Times gewaardeerd op 200 miljard euro, bijna dubbel zoveel als die van moederbedrijf Volkswagen. Het toont nogmaals aan dat een merk niet altijd de grootste in zijn markt moet zijn om het meest winstgevend te zijn. De strijd om een groter marktaandeel is een van de grootste mythes in de bedrijfs- en marketingwereld.
18/2/2022 Sinds de aankondiging van Marc Zuckerberg eind vorig jaar dat hij de naam van het moederbedrijf Facebook ging veranderen in Meta is er geen ontkomen meer aan. De metaverse is op dit moment de absolute ‘talk of the town’ in technologiemiddens en zelfs ver daarbuiten. Hype of revolutie? Ons soort mensen is er in elk geval klaar voor, zo leert onderzoek.
4/2/2022 Twee nieuwsberichten trokken de voorbije week mijn aandacht. Beleggers dumpten massaal het aandeel van Facebook (sinds kort Meta). Het bedrijf zag op één dag een kwart van zijn beurswaarde in rook opgaan. In Denemarken is dan weer ‘het rijk van de vrijheid’ aangebroken. De inwoners hebben er groot vertrouwen in de politiek en de aanpak van de coronacrisis door hun regering, zo berichtte De Standaard. Twee verschillende werelden met telkens één constante: vertrouwen, of het gebrek aan vertrouwen. Maar wie vertrouwen we nog écht?
21/1/2022 Vier grote chocolademerken werden deze week door het VRT programma Factcheckers beschuldigd van medeplichtigheid aan kinderarbeid. Ondanks plechtige engagementen op hun websites en labels die faire cacaoproductie beloven, is het niet helemaal te controleren of er nergens in de productieketen kinderarbeid gebeurt. De reportage toonde nogmaals aan dat er een diepe kloof gaapt tussen spreekwoordelijke woorden en daden. Ook opmerkelijk: niemand van de vier multinationals was bereikbaar voor enige commentaar.
7/1/2022 In het 3de coronajaar zullen we leren samen leven met het virus. We zullen individueel en collectief op zoek gaan naar een nieuw evenwicht. Het nieuwe normaal zal minder spectaculair en radicaal zijn dan sommigen hoopten, of vreesden. Maar het zal wel een andere wereld zijn. Een wereld van en/en. Van vrijheid én verantwoordelijkheid. Het is aan elk van ons om er ook een betere wereld van te maken. Voor onszelf en voor wie ons lief is.
24/12/2021 Mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, voor jezelf en voor iedereen die je lief is. Laat 2022 het jaar van hoop en wederzijds vertrouwen zijn voor ons allemaal. Een jaar waarin samen werken sterker zal zijn dan elkaar tegen werken. Een jaar met een goede gezondheid, geluk en vrede.
Tot in 2022 op deze plaats. 16/12/2021 Een jaar is alweer voorbij gevlogen. Een jaar waarin alles anders zou worden, maar waarin heel veel bij het oude is gebleven. Het tweede coronajaar in onze moderne tijdrekening bracht geen ‘nieuw normaal’, maar vooral hunker naar hoe het ooit is geweest, maar ook met het besef dat het nooit meer zal worden zoals voorheen. Met de vrijwilligers in de vaccinatiecentra als mijn absolute helden van 2021. Hierbij mijn eigenste jaaroverzicht. En meteen mijn allerbeste wensen aan elk van u voor het nieuwe jaar.
|