Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Yaka voor marketing

10/12/2022

Picture
Ook als het spreekwoordelijke glas voor vele consumenten al enkele maanden halfleeg is, zien marketeers het glas graag halfvol. Ook al betekent dat voor velen dat zij moeten leren leven én overleven in een wereld waarin de toekomst vandaag meer onzeker is dan ooit voordien. Maar alvast wel met het geloof en de overtuiging dat het een betere wereld kan worden. Met ‘Yaka’ als nieuwe strijdkreet.
 

Terwijl buiten de eerste vriestemperaturen werden genoteerd, blies afgelopen week de vaderlandse marketinggemeenschap opnieuw verzamelen voor het jaarlijkse congres van BAM, Belgian Marketing Association. “Embracing uncertainty” was het zeer actuele thema. 
 
Hier graag een 5-tal waarnemingen.
 
“Yaka”
 
“Yaka” was een zeer toepasselijke strijdkreet om de geest van het congres samen te vatten, ontleend aan de nieuwste campagne van de Franstalige krant L’Echo. Een kreet geïnspireerd door de haka-samenzang van een team van rugbyspelers voor aanvang van een wedstrijd. Samen gaan we deze wedstrijd winnen. Een moderne versie van “allen voor één en één voor allen”. Weg van het calimero-complex. “Wanneer alles onzeker is, wordt alles mogelijk”, hield hoofdredacteur Paul Gérard zijn publiek voor.
 
Duurzaam, of niet
De toekomst van marketing zal duurzaam zijn, of er zal geen toekomst zijn. Zeer zeker: de economische crisis weegt zwaar door op het gedrag van consumenten, en van merken. Maar dat betekent niet dat de klimaatopwarming uit beeld zou zijn. Merken moet waarde leveren voor consumenten, maar zij moeten ook actief bouwen aan een duurzame wereld. Het is meer dan ooit een en/en verhaal. De toekomst moet duurzaam en betaalbaar zijn.
 
Digitaal, maar
De toekomst van marketing zal meer dan ooit digitaal zijn. Het is een trend die onomkeerbar is. En AI (artificiële intelligentie) biedt vandaag en morgen ongekende mogelijkheden aan. Maar “thought leader” Rik Vera veegde in een zeer kritische presentatie de vloer aan met de grote Amerikaanse technologiebedrijven die al vele jaren consumenten en merken gijzelen met data en het vrij internet hebben gekaapt. “We communiceren op sociale media niet met elkaar, maar met apps in handen van Big Tech, die zo eigenaar zijn geworden van onze meest persoonlijke data”. Een vurig pleidooi om de mens opnieuw centraal te stellen.
 
Verandering van systeem, of systeemverandering
Meest authentieke inspirerende en uitdagende verhalen kwamen van figuren uit de  periferie van de marketinggemeenschap. Van Lucas De  Man, over Jürgen Ingels tot Average Rob. Zij hebben hebben een holistische kijk op de mens, zij bezitten de gave om uit hun vakgebied te stappen, verbanden te leggen, kruisbestuivingen te laten plaats vinden. Zij zien crisissen als een accelerator van verandering, zelfs van verandering van systeem. De toekomst van marketing ligt buiten de platgetreden marketingpaden. Marketeers moeten meer dan ooit ramen en deuren wagenwijd open zetten.
 
Marketing is een vrouw
De waarnemer valt het op hoe de marketinggemeenschap de voorbije jaren enorm vervrouwelijkt is. Naar schatting 2 op 3 aanwezigen waren vrouwen. Dat weerspiegelt zich gelukkig ook steeds meer op het podium. De sterkste storytellers op het hoodpodium van het congres waren bijna zonder uitzondering vrouwen: Clo Willaerts, Myriam Blanpain, Sara Riis-Carstensen, Silvia Garcia. Marketing en communicatie zijn een vrouwenzaak. Zij weten waarover ze spreken, maar vooral ook: ze kunnen heel beklijvend communiceren. De komende jaren is er wel nog heel veel werk af te leggen om mensen van kleur te laten doorbreken. Ook op het podium van een marketingcongres. Zij zijn de talenten van morgen.
 
Slotsom: marketing moet deel van de oplossing zijn om uit deze crisis te komen. De toekomst is al begonnen.
 
 


Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact