Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Wat nu webshop?

11/11/2018

Foto
Unizo meldde deze week dat in vergelijking met een jaar terug het aantal handelaren met een eigen webshop met 8 procent is … gedaald. Dat lijkt een paradoxale evolutie op een ogenblik dat algemeen wordt aangenomen dat e-commerce de heilige graal is voor kleine en grote ondernemers. Niet dus. Kleine ondernemers moeten vooral slim zijn in het gevecht met online wereldspelers.
 
Vooral kleine handelaren vrezen dat het opstarten van een eigen webwinkel vooral meer geld zal kosten, en dat de baten niet opwegen tegenover de kosten. Het onderzoek van Unizo onder zijn leden geeft aan dat 56 procent van de ondervraagden minder dan 10 bestellingen per maand ontvangt. Het sop blijkt de spreekwoordelijke kool niet waard te zijn. Bovendien blijkt 40 procent van de handelaren geen tijd en/of kennis te hebben van online handel. Een minderheid vreest ook de verpletterende concurrentie van online giganten zoals Amazon, Bol.com of Zolando. Hoe kan een kleine, vaak lokale speler opboksen tegen zoveel globaal geweld?
 
Intussen is wel duidelijk geworden dat een online handel opstarten, naast een fysieke winkel, meer is dan een tussendoortje, of een nachtelijke klus. Ook is een grondig inzicht nodig in wat consumenten online drijft, en wat niet? Een onderzoek uit 2012 onder consumenten in de VS, UK en Australië gaf al aan dat consumenten online in grote meerderheid op zoek zijn naar koopjes en kortingen. En die tendens zal zich sindsdien zeker hebben bevestigd.
 
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat vooral de grote online spelers, die schaalvoordelen kunnen uitspelen op wereldvlak, vandaag de online koek onder elkaar verdelen. Met Amazon als ongekroonde keizer. En het ziet er naar uit dat de grote spelers hun dominante positie in de toekomst alleen maar zullen versterken. 
 
Voor kleine spelers dringt een alternatieve strategie zich op waarbij men zich specialiseert en exclusiviteit waarborgt. En gaat voor marge eerder dan voor volume. De mogelijkheden die het internet biedt om de wereld als nieuwe marktplaats aan te boren, dienen ten volle benut. Wie niet groot is, moet vooral slim zijn. En dat geldt niet alleen voor de online winkel, maar evenzeer voor de klassieke, fysieke winkel. 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact