Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Wat nu Corona?

20/2/2020

Foto
China en de wereld zullen nog een tijd in de ban blijven van het coronavirus. Het wordt stilaan duidelijk dat de economische gevolgen nog lang zullen nazinderen, binnen China zelf, maar ook in de rest van de wereld. We leven immers meer dan ooit in een hypergeconnecteerde wereld, waar alles met alles is verbonden. En dat geldt zeker voor de economie. Het bekende biermerk Corona lijkt zelfs ongewild in het oog van een storm te komen. Wat te doen als merk in zo’n geval, vroeg De Morgen mij deze week.
Er zijn enkele spectaculaire voorgaanden. De Volkskrant en De Morgen herinnerden er afgelopen week aan dat eind jaren tachtig  de verkoop in de VS van het populaire snoepmerk Ayds met 50 procent was gedaald als gevolg van  de opkomst van de ziekte aids, in klank identiek aan Ayds. De Amerikaanse producent van het snoepje, besloot de naam in de VS te wijzigen in Diet Ayds, maar tevergeefs. Korte tijd later verdween het merk van de markt.

Het van oorsprong Mexicaanse biermerk Corona is sinds 2012 eigendom van AB InBev, ‘s werelds grootste brouwer. Het is een van hun ‘global brands’, naast Stella Artois, Beck’s en Budweiser. Hoe schadelijk is dat ellendige coronavirus nu voor Corona? Is er blijvende merkschade, wilde De Morgen weten. Als merk sta je natuurlijk machteloos tegenover een externe factor zoals een virus. Vanuit juridisch standpunt kan je een merknaam wel beschermen tegen concurrentie in dezelfde categorie producten, zodat andere bedrijven die naam niet kunnen gebruiken. Maar tegenover een generieke naam in een andere context, laat staan tegenover een virus dat toevallig dezelfde naam meekrijgt door de medische wereld, valt weinig te beginnen.

Alleen wanneer een bedrijf een crisis zelf heeft veroorzaakt, denk maar aan de sjoemelsoftware bij Volkswagen, is het verstandig om daar op een bepaald moment in marketing op in te spelen. Al dan niet door mea culpa te slaan. Dat deed VW ook begin vorig jaar in de VS.
 
Het biermerk Corona daarentegen moet meer dan ooit zijn eigen koers blijven varen en de kracht, persoonlijkheid, kwaliteiten van het merk blijven communiceren. Er is geen reden tot paniek. Integendeel, de aandacht in de media (en sociale media) voor hoe het biermerk straks zal communiceren – in de nasleep van het coronavirus -  zal groter zijn dan ooit voordien. Elke vermeende crisis biedt telkens een geweldige opportuniteit.



 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact