Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
17/12/2022 Terwijl de meesten onder ons zich opmaken voor vreugdevolle eindejaarsfeesten, zal 1 op 2 landgenoten veel soberder vieren dan vorige jaren. De huidige crisis snijdt diep en zal volgens de helft van de Belgen nog minstens 2 jaar duren. De ‘permacrisis’, een staat van permanente crisis, wordt het nieuwe normaal. We moeten al een halve eeuw teruggaan in de tijd voor een crisis met zo’n ingrijpende, langdurige impact. Afgelopen week maakte ik de resultaten bekend van een grootschalig onderzoek van BBDO bij een representatief staal van de Belgische bevolking over hun beleving van de crisis. Wat zijn de belangrijkste bevindingen?
Toegegeven de studie brengt ons geen vrolijk nieuws. Ze bevestigt wat velen onder ons al langer aanvoelen, en beleven. In deze kijk heb ik al in het voorjaar een somber toekomstbeeld opgehangen, en dat wordt nu ook statistisch onderbouwd met ontnuchterende cijfers. We kunnen deze werkelijkheid beter onder ogen zien, eerder dan ervan weg te lopen. Maar ook al is het spreekwoordelijke glas vandaag, en de komende maanden, eerder halfvol toch vind ik dat we de hoop nooit mogen opgeven en dat we het halvolle glas voor ogen moeten blijven houden. Want elke crisis biedt ook mogelijkheden om sterker te worden en sprongen vooruit te maken. Ik wens jullie langs deze weg allemaal deugddoende eindejaarsfeesten, en zie jullie graag terug op deze plaats in 2023. Hier leest u meer over de studie: https://www.bbdo.be/articles/consumer-crisis Opmerkingen zijn gesloten.
|