Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

StuBru zoekt opnieuw zichzelf

27/1/2019

Foto
Studio Brussel (zeg opnieuw ‘StuBru’) heeft straks een nieuw logo. Het staat symbol voor de ‘transformatie’ van het radiomerk. De zender lijkt op zoek naar zichzelf en naar luisteraars. Als een logo al een symbool is van een veranderende tijd dan staat StuBru straks symbool voor radicaal digitaal en muzikale ecclecctiek. Een merk moet niet alleen trends volgen, een merk moet trendsettend zijn. Of dat het geval is met deze vervelling moet nog blijken.
Zo wordt het 15 jaar oude rode, ovale logo van de zender vervangen. Het stond al die tijd symbool voor een vitaal en verbindend radiomerk dat zo slim aansluiting wist te vinden bij de aanstormende Generatie Y (de jongeren van de 00’s). Het kroonstuk was zondermeer ‘Music for life’. Maar tijden veranderen snel. En de luistercijfers boerden recent achteruit. Het oude logo was te gedateerd geworden. ‘Te steriel, te beperkend’, verduidelijkte nethoofd Jan Van Biesen eerder aan Het Nieuwsblad.
Een merk dat onder druk staat, gaat vaak herbronnen, op zoek naar zijn “roots”.
Voor Studio Brussel (ooit begonnen als een muzikale stadsradio als tegengewicht van de openbare omroep voor de opmars van de vrije radio’s in de jaren 8O) betekent dat in de eerste plaats aanknopen bij ‘avontuurlijke muziek’ (zeg niet langer: alternatieve muziek) en ‘attitude’. Studio Brussel moet nog muzikaler worden en nog meer attitude uitstralen, liet nethoofd Jan Van Biesen afgelopen week optekenen in De Standaard. Daar past ook een nieuwe “smoel” bij in de “persona” van Michèle Cuvelier die voortaan het zenderbepalende ochtendprogramma presenteert. Ook bij het ooit zeer mannelijke Studio Brussel zwaaien de vrouwen vandaag de plak.
De herbronning van Studio Brussel volgt een tweeledige strategie. In eenzelfde beweging zet Studio Brussel immers meer in op de eigen website en het digitale YouTube kanaal. Stubru.be krijgt met Linde Merckpoel een populaire “vlogger” aan boord.
“Video killed the radio star”. 


Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact