Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
24/5/2024 Het is een van de grote paradoxen van het moment: terwijl statistieken aangeven dat de gemiddelde koopkracht van de Belgen is gestegen en de armoede is gedaald tijdens de voorbije jaren, leeft onder de bevolking heel sterk het beeld van het tegenovergestelde. Het is geen louter Belgisch verschijnsel maar een internationale trend. Vooral de (sociale) media maken door hun berichtgeving het verschil groter tussen realiteit en perceptie. Slechts nieuws wint het van goed nieuws. En dat vind ik geen goed nieuws. En wat voor onze portemonnee geldt, gaat ook op voor bijvoorbeeld onze beleving van veiligheid, of beter onveiligheid. Het vervormt wellicht ook de beeldvorming rond grootsteden als Brussel of Antwerpen die steeds meer als onveilig worden gepercipieerd. Alhoewel onderzoek hierrond zeer welkom zou zijn. Het is in elk geval een tendens die in de Verenigde Staten wel is vastgesteld, waarbij burgers aangeven dat het inzake veiligheid in hun eigen omgeving best meevalt, maar dat er op nationaal vlak wel een groot veiligheidsprobleem moet zijn.
Hetzelfde verschil stellen onderzoekers vast tussen de beleving van de eigen financiële positie versus de stand van de nationale economie in de VS. Een onderzoek van de US Federal Reserve leert dat burgers hun eigen financiële situatie als relatief gezond beoordelen, met weinig bewegingen over de voorbije jaren. Maar over de stand van de nationale economie zijn ronduit negatief en dat beeld is de voorbije jaren alleen maar verslechterd. Een journalist van Financial Times ging enkele weken geleden, met cijfers in de hand, op zoek naar mogelijke verklaringen. En wat blijkt: de berichtgeving in de media over onderwerpen als veiligheid of de economie is doorslaggevend. Zo leert een Amerikaans onderzoek naar meer dan één miljoen nieuwsberichten van de zes grote televisiestations over de petroleumprijzen in ruime meerderheid een negatieve insteek hebben. Zo wordt er meer bericht over gestegen prijzen dan over prijsdalingen. De voorbije jaren worden ook relatief kleinere prijsstijgingen uitvergroot in de media. Het zal niet verbazen dat vooral de rechtsconservatieve zender Fox News de negatieve berichtendans leidt. Het mag dan ook niet verbazen dat vooral Republikeinse kiezers (aanhangers van Trump) in de ban zijn van negatieve berichtgeving over het duurdere leven. En weinig laat vermoeden dat er spoedig verandering zal komen in deze negatieve nieuwsspiraal, en de impact daarvan op het consumentenvertrouwen. De clicks op sociale media regeren meer dan ooit het land. En wat voor de VS geldt, gaat met enige vertraging zondermeer ook op voor Europa, en ons land. Een recent onderzoek in het toonaangevende wetenschappelijke magazine Nature bevestigt immers dat hoe negatiever de headline van een nieuwsbericht, hoe meer mensen geneigd zijn om het ook aan te klikken. En dat geldt in het bijzonder voor sociale media die vandaag zijn uitgegroeid tot de eerste informatiebron van de bevolking. Het is een vaststelling die wijlen Hans Rosling ook al maakte in zijn boek ‘Feitenkennis’. Slecht nieuws verdringt goed nieuws. En dat vind ik zelf geen goed nieuws. Het artikel van John Burn-Murdoch met als titel ‘How our sense of economic reality is being distorted’ verscheen in Financial Times van 11 mei 2024 en is te raadplegen via deze link (achter paywall): https://www.ft.com/content/8cd76cde-7694-4674-99a7-188c18257530 Opmerkingen zijn gesloten.
|