Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel mijn nieuwe boek nu al, met 10% korting
lannoocampus.nl/nl/marketing-tijden-van-trump


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Ritchie, een kind van zijn tijd

1/5/2024

Afbeelding
Het succes van het Belgische limonademerk Ritchie heeft nu ook zijn weg gevonden naar een prachtig boek. Eigenaar Jan Verlinden vertelt daarin ronduit over de droom die hij heeft waargemaakt door een traditioneel familiaal merk opnieuw tot leven te brengen in een nieuwe tijd. Een ‘must read’ voor iedereen die gelooft in de positieve kracht van creatief ondernemerschap. 
 

Het boek vertelt niet alleen het boeiende verhaal van de herlancering van het familiale merk Ritchie. Jan Verlinden laat ook een aantal vooraanstaande Belgische marketeers aan het woord over het succes van zijn limonademerk. Zo geven o.a. Steven Van Belleghem, Gino Van Ossel, Marc Michils en Frank Goedertier verklaringen voor het succes van Ritchie en reiken zij ook adviezen aan voor iedereen die ervan droomt om zelf een merk in de markt te zetten. 
 
Ikzelf zoek in het boek een verklaring voor het succes van Ritchie in de veranderende tijdsgeest waarin het merk zich slim heeft weten te positioneren.
Hierbij een (licht bewerkt) fragment.
 
‘In mijn boek ‘De kracht van wit’ (2009) beschreef ik al hoe de consument, na de turbulentie van de bankencrisis, last heeft van nostalgie, heimwee naar het verleden, de behoefte ervaart aan een sterke binding met het lokale, het ‘heimat’ gevoelen. Vele mensen hebben nu eenmaal de neiging om het verleden te romantiseren. 
 
Het beeld dat Ritchie in zijn positionering en marketing gebruikt is zeer jaren vijftig (van de vorige eeuw), een periode die gekend staat als het begin van de wederopstanidng na de sombere oorlogsjaren, de voorbode van de ‘golden sixties’. Vandaag leeft het beeld in het collectieve geheugen zeer sterk dat alles toen nog eenvoudig was, terwijl het in werkelijkheid best een turbulente periode was (denk maar aan de koningsstrijd en schoolstrijd die ons land aan de rand van een burgeroorlog brachten). Hoewel de jongeren van vandaag de jaren vijftig niet hebben meegemaakt, voelen ook zij zich aangesproken door een gevoel van nostalgie.
 
Ook het ‘natuurlijke’ karakter van Ritchie sluit aan bij een trend naar zuiverheid en puurheid, en het zich afzetten tegen de complexiteit en kunstmatigheid van de hedendaagse samenleving. In het verlengde daarvan positioneert het ‘premium’ merk Ritchie zich als een vorm van stille luxe en ongecompliceerd, niet extravagant genieten. 
 
Het zijn onderliggende stromingen in de samenleving waarop het merk Ritchie vandaag surft. In mijn recente boek ‘De toekomst is terug’ (2023) is deze ontwikkeling zelfs uitgegroeid tot een maatschappelijk dominante kracht. Veel laat vermoeden dat deze krachten de komende jaren nog aan belang en hevigheid zullen winnen. De sterren staan gunstig voor de toekomst van Ritchie.’
 

Jan Verlinden, De Ritchie Story, is verschenen bij Lannoo Campus en telt 189 pagina’s, en is mooi en rijkelijk geïllustreerd.
Op de foto (van IngeBEELD) bij de voorstelling met Jan Verlinden en Gino Van Ossel.

Opmerkingen zijn gesloten.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact