Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Revival van de bioscoop

25/10/2019

Foto
Op een ogenblik dat de streaming videodiensten van Netflix, Apple, Disney en HBO dingen naar de gunsten van consumenten, is de bioscoop aan een opmerkelijke wederopstanding bezig in de marketingwereld. De bioscoop wordt in 2020 zelfs het sterkst groeiende reclamemedium, zo blijkt uit recent internationaal onderzoek. Het oudste en het grootste scherm is opnieuw helemaal ‘cool’. 

Het succes van Kinepolis bewijst al enkele jaren dat het noodzakelijk is om de digitale transformatie te maken, om  de meerwaarde van het medium te versterken. De bioscoop biedt immers een kwaliteit en een gebruikerservaring waaraan geen enkele ‘home cinema’ kan tippen. En dat is nooit anders gewest. Zelf ben ik geen regelmatige bioscoopbezoeker, maar telkens als ik naar een film  ga kijken, is dat toch weer een speciale ervaring en een unieke beleving. 

Onderzoek naar reclamebestedingen van merken geeft  aan dat digitale media weliswaar zullen blijven groeien (en zowat de helft van alle reclamegelden zullen opslokken in 2021), maar dat het groeiritme zal afnemen. Volgens mediabureau Zenith zullen de investeringen in bioscoopreclame volgend jaar dan weer met 12 percent stijgen. Een beetje bevreemdend, en tegen de trend in. Maar toch verklaarbaar. 
 
Bioscoopreclame heeft al vele jaren de hoogste herinneringswaarde van alle media en heeft dus een impact over een langere periode. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het medium film bij uitstek heel sterk is in het oproepen van emoties. En dat  merken met emotionele campagnes het best gedijen in een bioscoopzaal. 
 
Bovendien richt de bioscoop zich bij uitstek tot een jeugdig publiek, dat vaak heel moeilijk te bereiken is via de weg van klassieke én digitale media.  Kijk maar naar de opmars van ‘adblockers’ op het internet. Reclame in de bioscoop kan je niet ontwijken, of ontvluchten. In tegendeel: vele filmliefhebbes komen tijdig naar de bioscoop om bewust de reclame mee te pikken. Het grote scherm is het meest emotionele scherm. 
 
Reclame in de bioscoop  wordt dus effectief bekeken. Ook een belangrijk argument voor de bioscoop op een ogenblik dat vele adverteerders betalen voor ‘eyeballs’, maar in werkelijk uitkomen bij geautomatiseerde ‘bots’ of Chinese ‘click farms’. Om maar te zwijgen over de dubieuze 'content' waar merken soms - ongewild - belanden op sociale media via geautomatiseerde planning ('programmatic buying' in het jargon).
 
Tenslotte weet de echte marketeer al langer dat een duurzaam merk een 60/40 verhouding moet respecteren om op termijn succesvol te blijven. Dat betekent 60 percent van het marketingbudget investeren in merkimago opbouwende campagnes op de langere termijn en 40 percent in korte termijn activaties en promoties. De bioscoop is het uitgelezen medium om te investeren in een sterk merk op de langere termijn.
 
Tot binnenkort in de bioscoop.


Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact