Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Purpose begint van binnen

6/4/2022

Foto
Elke zichzelf respecterende onderneming heeft de afgelopen jaren werk gemaakt van een purpose: een hoger doel, voorbij winst maken. Een purpose houdt ons een kompas voor naar de toekomst, waarbij droom en daad op elkaar moeten aansluiten om geloofwaardig te zijn. Maar bovenal moet de purpose beleefd en uitgedragen worden door de eigen medewerkers. Een impactvolle purpose start inderdaad van binnen.

Een purpose is een belangrijk uithangbord voor een onderneming die een positieve bijdrage wil leven aan het verbeteren van het leven van mensen en de grote wereld. Maar om effectief te zijn en vooral geloofwaardig moet de purpose vooral geïnternaliseerd worden door de eigen medewerkers. Alleen wanneer de eigen teams volmondig achter de purpose staan, en die ook in hun dagelijkse praktijk omzetten in daden, zal de purpose een impact hebben naar klanten en de ruime groep van stakeholders.
 
Dat is ook een van de belangrijkste bevindingen van de directie van Unilever in een recente bijdrage aan de gezaghebbende Harvard Business Review. Unilever is onder zijn voormalige CEO, Paul Polman, uitgegroeid tot een van de trendsettende en toonaangevende ondernemingen die van duurzaamheid een strijdpunt heeft gemaakt. En die purpose heeft door vertaald naar de verschillende consumentenmerken. Maar wat minder bekend is bij het grote publiek is dat in parallel ook een grote inspanning werd geleverd om de purpose  ‘making sustainable living commonplace’ te laten doordringen en te doen leven en beleven bij de  ruim 149.000 medewerkers wereldwijd.
 
Ik vat graag enkele van de belangrijkste ervaringen van Unilever samen.
  1. Werf nieuwe medewerkers aan op basis van waarden en attitudes in lijn met de purpose van de onderneming
  2. Purpose start met het individu. Medewerkers moeten eerst hun eigen ‘raison d’être’ ontdekken vooraleer ze de purpose van de onderneming kunnen omarmen
  3. Purpose mag geen loze belofte zijn, maar moet verankerd worden in een persoonlijk engagement van elke medewerker, en van elk team
  4. Purpose kan ook als een kompas fungeren wanneer harde, maar noodzakelijke maatregelen worden genomen voor de toekomst van de onderneming (zoals herstructureringen en ontslagen)
  5. Purpose is essentieel om elk veranderingsproces naar de toekomst te doen slagen.
 
Unilever is er meer dan ooit van overtuigd dat extra investeren in een purpose ertoe zal bijdragen dat medewerkers elke hindernis die  zich in de toekomst mag aandienen met succes zullen nemen We willen het graag geloven.
 
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact