Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Post-Brantano: no walk in the park

28/8/2020

Foto
De spectaculaire uitverkoop aan bodemprijzen in de failliete Brantanowinkels zorgde afgelopen week voor een ongeziene stormloop van koopjesjagers. Ook de overblijvende Belgische spelers, Schoenen Torfs en Bristol, delen zo in de klappen, want klanten bleven weg. Zij moeten zich dringend opnieuw bewapenen in een hyper volatiele markt. Hun grootste concurrent zal straks niet VanHaren zijn, maar meer dan ooit de online winkels, zoals Zalando. De coronacrisis heeft die trend nog versterkt. Journaliste Bieke Cornillie van de krant Het Laatste Nieuws vroeg me deze week naar een analyse. Leest u mee?
Nu Brantano verdwijnt, resten er in onze winkelstraten en langs de steenwegen nog twee Belgische familiespelers. Torfs en Bristol. En die wapenen zich maar beter tegen die Duitse reus, opperen experten. “VanHaren zit pal tussen de twee in, maar leunt met hun scherpe prijzen nog net iets dichter bij Bristol aan”, zegt marketingexpert Fons Van Dyck. “Op heel korte termijn kunnen zowel Torfs als Bristol er nog allebei bij winnen. De Brantano-winkels moeten immers omgebouwd worden en daarna moet vanHaren  er nog in slagen om die Brantano-klanten terug over de vloer te krijgen met andere prijzen dan de min 75 procent van de voorbije dagen.”

Zich blind staren op hun nieuwe- hoewel, vanHaren heeft al 15 Vlaamse winkels- concurrent, heeft evenwel geen zin, menen de retailspecialisten. “We moeten er niet van uitgaan dat de klanten die Brantano in het verleden had, automatisch vanHaren, of Torfs en Bristol zullen binnen wandelen”, merkt Van Dyck op. “De grootste concurrent voor de twee Belgische familiebedrijven wordt niet vanHaren, het wordt Zalando. Zeker sinds de coronacrisis. Oudere consumenten hebben immers voor het eerst de stap naar online winkelen gezet. Het is een gewoonte waar ze niet meer zullen van af stappen.”
Klanten die dankzij de nakende hervorming van schoenenland hopen op flitsende kortingen de komende weken, zijn er wellicht aan voor de moeite. “Met prijzenslagen gaan Torfs en Bristol zich niet wapenen. Dan is het pleit immers aan degene met de grootste schaalvoordelen en dat zijn sowieso de Duitsers”, zegt Van Dyck. “Om dit te winnen, moeten ze hun eigen profiel nog scherper stellen. Torfs met zijn klantvriendelijkheid en service. Bristol met hun scherpe prijs. Niet dat ze die nog verder moeten laten zakken, maar ze moeten er in hun marketing nog meer op inspelen- zoals dat bij voorganger Shoe Discount het geval was. Merken moeten een ‘smoel’ hebben. Dat is net wat Brantano miste. Ze waren niet de goedkoopste, niet de vriendelijkste en niet de meest kwaliteitsvolle. De grijze zone marcheert niet.”

Reageren is niet langer mogelijk.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact