Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

PepsiCo verandert cola in water

26/8/2018

Foto
​PepsiCo betaalde deze week 3 miljard dollar voor de bruiswaterautomaten van Sodastream. Het luidt in menig opzicht een nieuw tijdperk in voor merken én retailers.
​Sodastream maakt een frisdrank­automaat voor thuisgebruik. Eigenlijk is het een keukenapparaat dat koolzuur toevoegt aan kraantjeswater – wat ‘zelfgemaakt’ bruiswater oplevert. Als je er ook nog een siroop of smaakstof aan toevoegt, wordt het een frisdrank met de smaak van cola, thee of citroen.
 
De overname is een antwoord op een lange termijn trend waarbij wetenschappers en gezondheidswerkers producenten en consumenten waarschuwen voor de gevaren voor gezonheid. Producenten hebben de laatste jaren grote inspanningen gedaan om het aandeel van suikers en zouten in voedingsproducten te verminderen. Begin deze week maakte sectororganiatie Comeos en Fevia cijfers bekend voor België die in de goede richting gaan, voor o.a. ontbijtgranen, frisdranken en zuivelproducten. Maar merken zoals Coca Cola en PepsiCo hebben begrepen dat waters een belangrijk alternatief, en gezond, groeisegment is. Met name ook bij jongeren.
 
De overname van SodaStream biedt tevens een antwoord op de problematiek van het restafval van blikjes en flessen. Want geen verpakking meer. Een fles van SodaStream zou volgens de website van het bedrijf voor een gemiddeld gezin meer dan 3.700 flesjes en blikjes kunnen uitsparen.
 
De overname is ook een belangrijk signaal voor de retailers. Het gaat in deze sector om een business model, waarbij rechtstreeks aan de consument wordt geleverd, zonder tussenpersonen zoals retailers of ecommerce. De groei in het segment van de waters kwam de voorbije jaren immers vooral van de “private labels” van de supermarkten. Hun macht werd groter ten koste van de FMCG-merken. Ook in ons land. Hier biedt de overname een alternatief aan.
 
Sodastream heeft bovendien zicht op wie zijn klanten zijn, hun verbruik, en kan rechtstreeks met hen communiceren en verkopen, zonder tussenpersonen. Het doet een beetje denken aan de succesformule van Nespresso. Het stuurt en controleert op die manier de volledige gebruikerservaring.
 
Of hoe voor marketeers en retailers water nooit meer water zal zijn.

Foto: SodaStream

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact