Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
26/4/2019 Baggerbedrijf Deme kwam deze week als meest aantrekkelijke private werkgever uit het onderzoek van Randstad naar employer branding. Opvallend is ook de sterke reputatie van de overheid als werkgever die een te duchten concurrent is in de arbeidsmarkt voor vele private ondernemingen. En de opmars van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een onderneming in de keuze van een werkgever, vooral bij jongeren. Uitzendgroep Randstad publiceert al vele jaren het meest grondige en betrouwbare onderzoek naar de reputatie van ondernemingen als aantrekkelijke werkgrever. Zoals vaak spreken vooral de lijstjes met de winnaars (en verliezers) tot de verbeelding van de media. En de laureaten natuurlijk. Maar het onderzoek is nog veel ‘rijker’ omdat het over een langere periode de onderliggende drijfveren van wat een medewerker aantrekt (of afstoot) in een bedrijf, of sector, blootlegt.
Uit de editie van dit jaar haal ik volgende relevante inzichten. Ten eerste, zijn er weinig verrassingen. Het criterium ‘loon en voordelen’ blijft onbedreigd de belangrijkste driver om een werkgever te kiezen en behoudt de historisch grote voorsprong op ‘werksfeer’ en ‘werkzekerheid’. De driver ‘balans werk-privé’ staat opnieuw op vier en de 'flexibele werkreg Bij de jongeren (-25 jaar) behaalt dit criterium zelfs 25%. elingen' op vijf. Ten tweede, ‘CSR’, de aandacht voor milieu en maatschappij, is een significane stijger. Met 19% (dus net niet één op vijf werknemers die het in hun top 5 zetten) is dit de hoogste score die ooit gehaald is voor dit criterium. Omdat het onderzoek plaatsvond begin 2019, is het heel goed mogelijk dat de klimaatbetogingen van de jongeren hier een rol hebben gespeeld. Ook in het verlengde hiervan: Het criterium dat het meest aan belang wint bij retentie is de ligging van het bedrijf. De mobiliteitskwestie is dus een prangende kwestie. Ten derde, is de farmaceutische sector de meest aantrekkelijke sector als werkgever en scoort het hoogst op zowat alle criteria. Maar wordt nipt op de hielen gezeten door de publieke sector, die significant beter scoort dan het geheel van de private sector. Voor maar liefst zeven van de tien criteria scoort de publieke sector beter dan de privésector: werk- zekerheid, balans werk/privé, toekomst- mogelijkheden, werksfeer, jobinhoud, CSR, en loon en voordelen. De publieke sector scoort enkel uitgesproken slecht op vlak van nieuwe technologieën. In een tijdperk van krapte op de arbeidsmarkt, is een sterk werkgeversonderneming meer dan ooit belangrijk voor het succes van een onderneming. Dankzij een sterk werkgeversmerk trekken bedrijven niet alleen gemakkelijker mensen aan. Ze behouden ze ook langer. Bovendien heeft een sterke employer brand een positieve invloed op de betrokkenheid van de werknemers. Zegt Randstad arbeidsmarktspecialist Jan Denys en geestelijke vader van het onderzoek daarover in de studie: “Medewerkers identificeren zich namelijk gemakkelijker met een bedrijf dat een sterk werkgeversimago heeft en zijn dan ook sneller geneigd om extra inspanningen te leveren voor hun werkgever.” Men zegge het voort. Het volledige onderzoek van Randstad vind je hier: www.randstad.be/nl/over-randstad/persberichten/detail/s/news/2ca00285-76fe-4c6f-879d-558961dae7f3/vlaamse-overheid-en-deme-%C2%A0zijn-de-meest-aantrekkelijke-werkgevers Opmerkingen zijn gesloten.
|