Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Ondernemers te kijk

18/11/2018

Foto
Afgelopen vrijdag was jaarlijkse dag van de ondernemer. Een initiatief van Unizo en Vlaio om ondernemerschap eenmaal per jaar extra in de kijker te zetten. Op VTM loopt intussen al enkele weken de serie “Ondernemers” waarin enkele Vlaamse topondernemers (o.a. Bart Verhaeghe, Wouter Torfs, Vic Swerts, Bart Versluys)  de kijkers inzage geven in hun leven en werken. Broodnodige transparantie of publieke striptease? 
 
​Ondernemers treden zelden voor het publieke voetlicht. Zij wagen zich zelfden buiten de vertrouwde muren van het eigen bedrijf, de eigen markt of de vertrouwde kringen van gezelschappen en andere ‘clubs’. Zeldzaam zijn de ondernemers die zich mengen in publieke en maatschappelijke debatten. Thomas Leysen van KBC en Wouter Torfs van het gelijknamige schoenenmerk zijn zeldzame uitzonderingen. En zeggen ook zinnige dingen.
 
Enkele jaren terug zorgde het Vier-programma “The sky is the limit” voor onderhoudende televisie, met een groot entertainment-gehalte, op het randje van uitlachtelevisie. Balthazar Boma uit de populaire serie “De Kampioenen” bleek voor televisiekijkend Vlaanderen vele collega’s te hebben. Een pijnlijk dieptepunt voor wie er naar streeft om het métier van ondernemer in een positief daglicht te stellen, en zo inspirerend te werken naar jongeren met ambitie. 
 
In de eerste afleveringen leek ook “De ondernemers” op VTM niet voorbij het clichébeeld te willen (of durven) prikken van de ‘bling’ ondernemer, pronkend met dure wagens, handjes schuddend en klapzoentjes uitdelend op exclusieve feestjes, steevast omringd door kort gerokte blondines, en kunst, vooral veel kunst natuurlijk. En in vele gevallen niet gespeend van een autocratische leiderschapsstijl. Wouter Torfs, ook van de partij in “De ondernemers” - was een van de uitzonderingen want toonde het DNA van zijn familiebedrijf: de intense band met de vader en grootmoeder, de warme en hartelijke omgang met de medewerkers, de nood aan persoonlijke bezinning en reflectie op momenten. Heel open en ontwapenend. Kwetsbaar ook.
 
In de aflevering van afgelopen week slaagde programmamaakster Cathérine Moerkerke er gelukkig – eindelijk zou ik bijna zeggen – wel in om de kijker een blik te gunnen in het echte leven van een ondernemer. Het aanboren van nieuwe ideeën, het daarmee onlosmakelijk verbonden nemen van risico’s, het omgaan met persoonlijke en professionele tegenslagen (of tegenkantingen), de kunst van het delegeren – of de moeilijkheid daarvan – en het sturen van een team, het permanent opvolgen van lopende zaken. En vooral nooit opgeven of loslaten. Kort samengevat door één van de ondernemers: het werk is mijn leven, en er is maar één leven. En dat is werken, voor menig ondernemer.
 
De aflevering van afgelopen week leverde voor sommigen misschien minder spektakeltelevisie op, maar het bood de kijker wel een eerlijker en waarheidsgetrouwer beeld van waar ondernemerschap echt om gaat. Dank VTM.
 
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact