Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

My new book: The Survival Paradox

1/9/2019

Foto
Eind september verschijnt 'The survival paradox', de Engelse editie van mijn boek 'De onsterfelijke onderneming/L'entreprise immortelle'.  De respons op 'De onsterfelijke onderneming' in de media was overweldigend. Het boek heeft de voorbije maanden zijn weg gevonden naar de lezer. In Nederland staat het boek eveneens op de radar. 'The Survival Paradox' brengt het verhaal over overleven in disruptieve tijden, maar met enkele nieuwe accenten. De schijnbare paradox van veranderen en jezelf blijven, blijkt de sleutel tot duurzame groei op de langere termijn.

Een boek schrijven is een zeer eenzaam bestaan. Ik kan ervan meespreken. Het doet een auteur dan ook veel deugd om nadien in gesprek en dialoog te kunnen gaan met de lezers. Ik heb vastgesteld dat de vraag hoe ondernemingen kunnen overleven in disruptieve tijden velen bezig houdt en uitdaagt. Maar  tijdens enkele lezingen viel me op dat de formule waarbij ondernemingen zich moeten aanpassen en ook zichzelf moeten blijven voor nogal wat ondernemers overkwam als een paradox. Vandaar ook de Engelse titel ‘The survival paradox’. 
 
Het is een schijnbare paradox. In het boek wordt duidelijk aan de hand van het verhaal van Apple, maar ook van Colruyt, Duvel/Moortgat, De Persgroep en Van Eeghen & Co, dat duurzame ondernemingen er wel degelijk in slagen om deze paradox om te zetten in een verhaal van duurzame groei. In de Engelse editie reik ik ook nieuw internationaal onderzoek aan dat aantoont dat ondernemingen die over een langere periode duurzaam zijn gegroeid zich terzelfdertijd weten aan te passen aan de nieuwe wereld, maar ook zeer behoudsgezind zijn als het om hun identiteit, waarden en cultuur gaat. Zij weten als geen ander om te gaan met deze paradox in een snel veranderende omgeving.
 
De Engelse versie van het boek vertrekt in essentie van de Nederlandse en Franse editie maar zoomt extra in op de profielen die nodig zijn in ondernemingen om het AGIL-paradigma met succes in de praktijk om te zetten. Evenwicht is ook hier de kerngedachte. Het boek biedt strategische en praktische handvaten om te overleven, maar de keuzes worden nog altijd gemaakt door ondernemers en hun teams. En teams met een grote interne diversiteit blijken de sterkste teams te zijn. Het sterkt me in de gedachte dat het belangrijkste kapitaal van een onderneming op de langere termijn het menselijk kapitaal is. Ik ga hier de komende weken op deze plaats nog uitgebreider op terug.

(op de foto met mijn uitgevers Hilde Vanmechelen en Niels Janssens van LannooCampus)
 
The survival paradox. Change vs Stability at Apple, and any immortal company verschijnt 20 september bij LannooPublishers, en is vanaf vandaag al te bestellen in alle betere boekhandels, en ook via alle belangrijke online kanalen.

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact