Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Mijn nieuwe boek is klaar voor druk

13/1/2019

Foto
In mijn nieuwe boek: “De onsterfelijke onderneming” beantwoord ik de vraag hoe  ondernemingen kunnen overleven in deze disruptieve tijden. Een zeer actueel onderwerp op een ogenblik dat vele ondernemingen zich vandaag doorheen een crisis worstelen. Kijk maar naar Proximus of Apple de voorbije dagen. Afgelopen week  gaf ik het manuscript van mijn boek met veel plezier door aan uitgevers Hilde Van Mechelen en Niels Janssens bij LannooCampus (foto). Laat de persen nu maar draaien. Het boek verschijnt half maart. En je zal er nog van horen.
Zal mijn onderneming binnen 5 jaar nog bestaan? Het is een existentiële vraag die vele eigenaren en leiders van grote en kleine ondernemingen vandaag bezig houdt. En ook heel wat werknemers onzeker maakt. In een snel veranderende wereld zijn successen uit het verleden geen waarborg voor de toekomst. En het ziet er naar uit dat de levenscyclus van ondernemingen de komende jaren nog korter zal worden.
 
Hoe komt het dat sommige ondernemingen die tot voor kort zeer succesvol waren vandaag  zijn verdwenen (denken we maar aan Kodak of Nokia), terwijl anderen schijnbaar onsterfelijk lijken? Het wordt steeds meer duidelijk dat vandaag geen enkele onderneming het patent op de eeuwigheid heeft. In mijn boek “De onsterfelijke onderneming” onderzoek ik – op basis van mijn doctoraatsstudie - hoe ondernemingen er toch kunnen in slagen om op de lange termijn te  overleven. Vaak met vallen en weer opstaan. Ik doe dat aan de hand van het boeiende verhaal van 40 jaar Apple: van opkomst tot ondergang en wederopstanding. En sinds vorige week opnieuw onder druk. Ik praatte ook exclusief en zeer lang onder vier ogen  met Jef Colruyt, Christian Van Thillo, Michel Moortgat en Jeroen Van Eeghen (van het oudste Nederlandse familiebedrijf) over hun formule voor duurzaam overleven.
 
Maar ik heb dit boek ook geschreven voor de vele honderden, zelfs duizenden, jonge ondernemers die vandaag met hun eigen zaak starten. Het boek geeft aan hoe een opstartende onderneming er in kan slagen, of niet, om op de middellange termijn een duurzame onderneming  te worden. Voorbij de “one hit wonder”. Het verhaal van Apple, maar ook van de familiale ondernemers van bij ons, is in menig opzicht inspirerend, ook om te leren uit de vele mislukkingen, en hoe telkens opnieuw te beginnen.
 
Tot in maart.

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact