Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Mijn boeken top vijf 2018

23/12/2018

Foto
Het was opnieuw een zeer vruchtbaar boekenjaar. Een jaar waarin de non-fictie bij momenten veel spannender was dan de fictie. Jammer genoeg soms. Hier mijn vijf favoriete boeken uit 2018, die ook in het nieuwe jaar voor reflectie en inspiratie kunnen zorgen.
 
Daniel H. Pink – Het juiste moment
De keuze voor het juiste moment kan het cruciale verschil maken tussen succes of falen. Timing is alles in het leven, maar ook in ondernemen. Pink presenteert onuitgegeven inzichten, en met een wetenschappelijke basis. Zoals vier tips om een snelle start te maken in een nieuwe baan, of wanneer kun je het beste trouwen?
 
Steven Pinker – Enlightenment now
In een wereld die kraakt onder doemdenken en irrationaliteit houdt Pinker een vurig pleidooi voor de terugkeer van de rede, wetenschap en humanisme. En vooral een sterk geloof in de vooruitgang van de mensheid. Bill Gates noemde het eerder al zijn “favorite book of all time”. En wie ben ik om hem daarin tegen te spreken.
 
Yuval Noah Harari – 21 lessen voor de 21steeeuw
Harari leerde ons in zijn eerdere boeken/bestsellers al magistraal waar we vandaan komen en waar we naartoe racen. In 21 lessen vertaalt hij zijn theorieën naar het hier en nu. Met de thema’s die er vandaag toe doen: werk, nationalisme, immigratie, terrorisme, onderwijs, zingeving, enz. Verwacht niet altijd kant-en-klare antwoorden, maar zeker een aanzet tot nadenken.
 
Satya Nadella – Hit refresh
Nadella is CEO van Microsoft en zette het bedrijf van Bill Gates opnieuw op de rails na een turbulente periode. Het boek vertelt het verhaal van een succesvolle transformatie. Met een bijzondere aandacht voor de rol van de bedrijfscultuur in een veranderingsproces. En hij gaat ook de vraag niet uit de weg of machines het straks van mensen zullen overnemen. Nadella is een voluntarist.
 
Ruud Frambach – Doet marketing ertoe?
 Frambach is hoogleraar marketing in Amsterdam en breekt in dit zeer toegankelijke boek een lans voor effectieve marketing die waarde moet creëren voor klanten, aandeelhouders en stakeholders. Een geslaagde ontmoeting van succesvolle cases uit de recente praktijk van merken, en een schat aan wetenschappelijk onderzoek voor een breed publiek. Een basiswerk.
 
 
Deze boeken haalden mijn top 5 net niet: 
  • Hannah Arendt – The origin of totalitarianism (uit 1951, maar actueler dan ooit)
  • Hans Rosling – Feitenkennis (waarom het beter met de wereld gaat dan je denkt)
  • Ian Kershaw – Een naoorlogse achtbaan (over Europa na WO2-jammer dat het boek in 2017 naar de drukker moest)

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact