Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
30/3/2019 Voorbije week haalde de lancering van AppleTV opnieuw de voorpagina’s van kranten in de hele wereld (zelfs kwaliteitskranten) en was voorwerp van heel veel ‘buzz’ op sociale media. Het zorgt ook voor een ongekende hoeveelheid mond-tot-mondreclame. En die blijkt voor een merk een groter effect te hebben op de langetermijnwaarde van een klant dan klassieke reclame. Apple weet dus zeer goed wat het doet. Maar is dan ook niet aan zijn proefstuk toe, zo toon ik aan in mijn boek 'De onsterfelijke onderneming'. Apple is een grootmeester als het op mond-tot-mondreclame (buzzmarketing) aankomt. Zo heeft de lancering van de iPhone in januari 2007 naar schatting ongeveer 400 miljoen dollar opgebracht. Dat was nog nooit eerder vertoond Het bedrijf kent op dat vlak beter dan wie ook haar klassiekers. De Amerikaanse sociologen Paul Lazarsfeld en Elihu Katz lanceerden in de jaren 1950 al de theorie dat wanneer mensen een opinie vormen, ze zich daarbij voornamelijk laten beïnvloeden door zogenoemde opiniemakers, die zich op hun beurt laten beïnvloeden door de grote massamedia. In het verleden waren dit kranten, radio en televisie en tegenwoordig is hun rol deels aangevuld of zelfs helemaal overgenomen door sociale media. Elke sociale groep mensen bestaat voor 90 procent uit opinievolgers en voor 10 procent uit opiniemakers: de 90/10-regel. Die ‘tien’ worden vandaag ook wel ‘influencers’ genoemd. Voor een bedrijf of merk komt het er dus op aan vooral die opiniemakers of influencers op een positieve manier te bereiken. Zij trekken de rest mee.
Nog steeds blijft mond-tot-mondreclame een zeer succesvolle formule om grote groepen consumenten te beïnvloeden. Mond-tot-mondreclame kent vandaag de dag een sterke dynamiek op sociale media en wordt daarom soms zelfs verengd tot ‘influencers’ op internet. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat 90 procent van alle invloedrijke gesprekken nog altijd in ‘real life’ gebeuren. Dus negen van de tien conversaties over merken, ondernemingen en producten vinden plaats in bars, in de trein, thuis én in winkels. Ander onderzoek heeft aangetoond dat klanten die beïnvloed werden door mond-tot-mondreclame tweemaal zoveel langetermijnwaarde opleveren voor een merk, dan klanten die geworven werden door een reclamecampagne in de media. Zonder overdrijving kan gesteld worden dat positieve mond-tot-mondreclame de hoogste bijdrage levert aan de winstgevendheid van een merk op de lange termijn. In mijn nieuwe boek ‘De onsterfelijke onderneming’ lees je meer over de mond-aan-mond reclamestrategie van Apple. Nu verkrijgbaar in elke boekhandel en ook online. Opmerkingen zijn gesloten.
|