Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Marketing in 2019

18/11/2018

Foto
Afgelopen week werden Mieke Debeerst (Belfius) en Aude Mayence (Delhaize) verkozen tot marketeers van het jaar. Het is een van de meest prestigieuze prijzen in de Belgische marketingwereld. De marketingwereld staat onder druk, zeg maar gerust: op een keerpunt. Wat brengt de toekomst voor het vak?
​Volgens Nederlands marketers is ‘purpose marketing’ in elk geval een van belangrijkste aandachtspunten naar de toekomst. Dat blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2018, het jaarlijkse onderzoek dat het vakblad Adformatie uitvoerde onder 373 Nederlandse marketingprofessionals. En zij kloppen zichzelf maar wat graag op de borst: 75 procent vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dit heeft ook invloed op de arbeidsmarkt: 88 procent zegt trots te zijn op zijn organisatie en draagt dat ook actief uit. Een andere trend is ‘influencer marketing’: 43 procent van de marketeers zet deze vorm van marketing in en 38 procent ziet een positief effect op de verkoopcijfers door de inzet van influencers. Ruim een derde ziet een positief effect op de merkbekendheid, maar evenzeer leert het onderzoek dat ruim de helft  hier neutraal tegenover staat.
Het is ook een bevinding uit een recent Amerikaans onderzoek bij CMO’s. Dat leert ons verder dat het verbeteren van de efficiëntie van hun marketingacties, de klantenervaring en de investeringen in nieuwe technologieën hun grootste besoignes zijn op dit moment. Het zijn zondermeer uitdagende tijden voor alle toekomstige marketeers van het jaar in spé.
Het valt daarbij op dat de technologische omwenteling - in het bijzonder de opmars van AI - amper een aandachtspunt is voor de marketeers die in deze bevragingen aan het woord kwamen. Dat is verrassend en verontrustend tezelfdertijd. Het marketingvak zal in de toekomst meer dan ooit gedreven worden door technologie. Het lijkt erop dat nogal wat 'klassieke' marketeers abdiceren, en de toekomst van hun vakgebied aan technologie specialisten overlaten. Zal marketing nog ooit hetzelfde zijn?
Toch ook nog deze voetnoot. In zijn gesmaakte ‘key note’ tijdens de uitreiking van de prijzen voor de marketeer van het jaar in Brussel vorige woensdag wees Stefaan Bettens CEO van Jet Import (oa Red Bull, Desperados, tonic) er  fijntjes op dat een marketeer ook een ‘koele minnaar’ van marketing moet zijn. Met andere woorden: een kritische noot, zin voor zelfreflectie en af en toe wat afstand nemen, kan ook helpen.  
 
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact