Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Kracht van Purpose

11/12/2020

Foto
In onzekere tijden hebben mensen nood aan zowel een houvast als aan een perspectief op een betere toekomst. Daarom zetten ondernemingen steeds meer in op een authentieke purpose die medewerkers, klanten en stakeholders een hoger doel aanreikt. Een purpose verbindt, engageert en simuleert. Het is een baken in een woelige zee, zowel intern als extern. 
 
Een purpose, zeg maar een hoger doel, wint steeds meer aan belang binnen vooruitstrevende organisaties die  niet alleen de belangen van hun aandeelhouders dienen. De echte kracht van een progressieve onderneming zijn de medewerkers, de klanten en de stakeholders rondom zich. Een purpose raakt de reden van een bestaan van een onderneming. In Nederland heeft 70 procent van de ondernemingen intussen al werk gemaakt van een purpose, zo blijkt uit recent onderzoek. Purpose was ook het hoofdthema van de jaarlijkse bijeenkomst van de alumni van de Vlerick Business School.
 
Solvay als voorbeeld
In eigen land is Sovay intussen een mooi voorbeeld van een organisatie die onder leiding van CEO Ilham Kadri de voorbije jaren zwaar heeft geïnvesteerd in een purpose: “We bond people, ideas and elements to revinent progress”. Solvay herbevestigt hiermee de “roots” van de onderneming die terug gaan tot zijn stichter, Ernest Solvay, maar beseft als geen ander dat de onderneming zich ook moet aanpassen aan een nieuwe omgeving om te groeien en te overleven. Een purpose zorgt voor een evenwicht tussen zich aanpassen en zichzelf blijven. Het is de paradoxale formule van elke onderneming die op de langere termijn wil overleven, zoals ik in mijn boek "De onsterfelijke onderneming" heb beschreven.
 
Wervend verhaal
In dat opzicht is een purpose complementair met de strategie, visie en missie van een onderneming. Maar een purpose voegt een belangrijke dimensie toe: communicatie. Moderne ondernemingen en hun CEO’s moeten al lang niet meer overtuigd worden van de kracht van communicatie, zowel binnen de organisatie als naar de buitenwereld. Een purpose legt de basis voor een wervend verhaal en versterkt de reputatie.
 
Van binnen naar buiten
Een purpose begint bij de eigen medewerkers van de onderneming. Een purpose reikt hen een vlag aan, die ze zelf elke dag hijsen, en waar ze terecht fier op kunnen zijn. Het draagt bij tot een grotere betrokkenheid en verbondenheid bij het doel van de onderneming. En dat is meer dan ooit belangrijk voor de jonge millennials generatie, die naast de inhoud van de job en de materiële voorwaarden, hun toekomstige werkgever steeds meer kiezen op basis van een hoger, maatschappelijk doel. 

CEO als ambassadeur
Een belangrijke rol bij ‘purpose’ is weggelegd voor de CEO. Ongeveer een derde van de Nederlanders zei vorig jaar in een ondezoek een maatschappelijk doel ongeloofwaardig te vinden als de CEO zich er weinig of niet over uitspreekt. Als de CEO de purpose niet ondersteunt in zijn of haar privéleven vindt 23 procent dat ongeloofwaardig. De CEO is de eerste ambassadeur van de purpose. Voorbeeldgedrag, van hoog tot laag in de organisatie, maakt dus wel degelijk het verschil. 

Praktijk schept vertrouwen
Een purpose is in dat opzicht niet vrijblijvend. Het houdt een engagement en verplichting in om de purpose in de praktijk om te zetten, elke dag opnieuw: op de werkvloer, in contacten met de klanten, en in de omgang met de stakeholders. Zoniet dreigt de purpose een lege doos te zijn en wordt de reputatie en het vertrouwen onvermijdelijk geschaad.

Ondernemingen gaan daarom best niet over één nacht ijs bij het bouwen aan een purpose.

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact