Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Koop nu lokaal

21/3/2020

Foto
In een crisis wordt de relatie tussen een merk en de consument op scherp gesteld. Dat is vandaag niet anders. Het zijn momenten waarop voorkeuren en gedrag worden bijgesteld, tijdelijk of voor langere duur. Dit is zo’n moment van de waarheid voor onze sterke lokale merken. Daarom is het goed dat Vlaamse retailers, én media, oproepen om 'lokaal' te kopen, ook en vooral online. Dat is goed voor de merken, en goed voor ons allemaal, als consument, als werknemer, als burger, en straks ook als belastingbetaler.

In deze uitzonderlijke tijden slaan de Belgische retailers de handen in elkaar om te onderstrepen dat #kooplokaal nu van extra groot belang is. Want hun toekomst, die van hun medewekers, en finaal ook van alle Belgische belastingbetalers, staat nu op het spel. Via een open brief vroegen Belgische retailers afgelopen vrijdag de consument om niet af te glijden naar buitenlandse webshops, maar volop de Belgische economie te ondersteunen.

De lokale retailers merken in hun brief terecht dat de manier waarop onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken, in de loop van de volgende weken wordt bepaald.  Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terecht gekomen.  Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klantentevredenheid met het garanderen van de gezondheid van hun klanten, en hun medewerkers.  Sinds de bekendmaking van een eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid hen hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij méér dan ooit centraal te zetten door pro-actief hun winkels te sluiten.  ‘Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was’, zo klinkt het nog in de open brief. 
 
Maar 2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn, zo klinkt het nog met veel zin voor realiteit. Dat betekent evenwel niet dat zij zich lijdzaam naar de slachtbank zullen laten voeren. Daarom roepen zij heel nadrukkelijk ieder van ons op om wanneer u online bestellingen plaatst eerst aan de lokale handelaar te denken. Ongeacht of het om een zelfstandige ondernemer dan wel om een grote nationale speler gaat. Ook al zijn vergelijkbare producten op buitenlandse sites misschien goedkoper, of garanderen zij mogelijks een snellere levertermijn of is de zoekervaring beter. Gewoon omdat het moet.
 
Ook in dat opzicht is deze crisis een ‘acid’ test voor de e-commerce slagkracht van onze lokale handelaren en worden velen vandaag ook met de neus op die werkelijkheid gedrukt. Het is een extra reden om vandaag lokaal te kopen, maar ook een oproep aan de handelaren om terzelfdertijd de consument te volgen in zijn al lang wijzigend koopgedrag: fysieke én digitale winkel zijn 1 winkel, of zouden dat toch moeten zijn. Voor Coronacrisis, maar zeker na de crisis.  Never waste a good crisis.
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact