Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Hier komt de Homo Digitalis

19/3/2021

Foto
De pandemie heeft alvast één zaak duidelijk gemaakt: we kunnen ons nog amper een wereld inbeelden zonder technologie. Het maakte mogelijk dat mensen met elkaar in contact blijven en dat het economische leven nooit helemaal tot stilstand is gekomen. De crisis heeft ook duidelijk gemaakt dat de behoefte aan menselijke contacten groter is dan ooit. Het is daarom goed om het boek “Homo Digitalis” te lezen, van de hand van de directeur België van Google, Thierry Geerts. Een kroongetuige van de digitale revolutie.
Van Geerts vorige boek “Digitalis” werden meer dan 20.000 exemplaren verkocht, wat een absolute bestseller is in Vlaanderen. Het ontsloot de nieuwe digitale wereld waarin we vandaag en morgen leven naar een zeer breed publiek. Ver voorbij de beslotenheid en het eigen gelijk van de ‘tech’ gemeenschap. Het zorgde voor confrontaties, maar het leverde hem ongetwijfeld ook nieuwe inzichten op.
 
Met zijn tweede boek, “Homo digitalis”, stelt hij zich  de vraag wat de maatschappelijke impact is van deze technologische revolutie die zich in sneltreinvaart voltrekt. Geerts ontpopt zich als een vooruitgangsdenker die de mogelijkheden van technologie voor mens en maatschappij omarmt. Maar hij blijft ook niet blind voor de bezorgdheden, en soms angsten, die zoveel digitaal geweld ook oproepen.
 
De kracht van het boek zit in de reflecties die Geerts maakt over hoe de technologie een grote invloed heeft op ons leven en werken. Hij stelt daarbij terecht dat technologie niet neutraal is. Ze geeft kansen en houdt ook gevaren in. Het is wat we ermee doen (als bedrijven, als consumenten, als overheid) en hoe we al dan niet zelf aan het roer staan, die het verschil zal maken. “Hoe digitalisering ons meer mens maakt” is niet alleen de ondertitel van het boek, het is ook een statement dat kan tellen. “We hebben de impact van technologie zelf in handen”, klinkt het doorheen het boek door. 
 
De crisis heeft ons evenwel ook geleerd dat de macht van technologiebedrijven (Apple, Amazon, Google, Facebook) groter is dan ooit. Burgers, overheden en regelgevers zijn daarover terecht ook bezorgd, en willen die macht terugdringen. Ook in dat perspectief is het een intrigerend boek. Het leert ons hoe de technologiebedrijven zich zeer bewust zijn van hun machtspositie en hoe zij – via een boek – werken aan een nieuw narratief (en hopelijk praktijk) waarbij technologie niet langer de boeman is, maar zorgt voor meer vrijheid, ontplooiing en vooruitgang. Voor iedereen. 
 
Ik wil het graag met Thierry Geerts geloven.
 
“Homo digitalis” van Thierry Geerts is verschenen bij Lannoo.
​

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact