Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel hier het nieuwe boek van Fons


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Glimlach inbegrepen

4/10/2019


Ik ga al vele jaren elk weekend met veel plezier langs bij de plaatselijke bakker en slager. Zij staan voor authentiek vakmanschap, zij dragen kwaliteit zeer hoog in het vaandel, je wordt er altijd begroet met een glimlach, en er is steeds plaats voor een kwinkslag of knipoogje. De lokale middenstand is niet alleen een motor van onze economie maar ook een zeer belangrijke schakel in een samenleving die steeds meer automatiseert en vervreemdt.

Dit weekend zetten de zelfstandige ondernemers van Unizo en Comeos naar goede gewoonte hun klanten in de spreekwoordelijke bloemetjes. En dat is meer dan een symbolisch gebaar. Op een ogenblik dat de laatste volkscafés uit het straatbeeld verdwijnen, vervullen lokale bakkers, beenhouwers en andere middenstanders een belangrijke maatschappelijke rol. Zij schragen mee het noodzakelijke sociale weefsel in een buurt of dorp. Het is niet alleen de plaats waar mensen inkopen doen, het is ook een ontmoetingsplaats bij uitstek. Waar er een middenstander is, moet er geen straathoekwerker langs komen. De middenstand zorgt op vele plaatsen ook voor integratie en heropleving van wijken en dat zeker in de grootsteden. De noodzakelijke sociale cohesie in vele multiculturele buurten van onze grote steden loopt over het initiatief van vele middenstanders. Het zorgt in sommige gevallen ook voor de nodige sociale controle. 
 
Het is goed dat het Waasland Shopping Centrum deze week aankondigde dat zij een ‘glimlach’ ambassadeur gaat inzetten, om het personeel van de winkels te stimuleren om hun klanten met een glimlach te verwelkomen en te bedienen. Een glimlach is vooral een attitude, die soms aangeboren kan zijn, maar die in elk geval een absolute must is voor iedereen die met een klant in contact komt. En dus moet aangeleerd worden. Echte zelfstandigen weten maar al te goed wat de waarde van een ‘goeiendag’ of glimlach is voor hun zaak. En bij mijn bakker en slager hebben ze daar heus geen ambassadeur voor nodig gehad. Je hebt het, of je hebt het niet.
 
De zelfstandige ondernemers hebben de voorbije rake klappen gekregen, ook door de opmars van ketens van supermarkten tot in de kleinste dorpen van Vlaanderen. Die concurrentie is om vele reden moordend. Ook in mijn dorp zag ik de voorbije jaren spijtig genoeg kruideniers-voedingswinkels hun deuren sluiten, vanwege de opmars van grote ketens vlakbij. Maar terzelfdertijd staan er dan weer lange wachtrijen bij die zelfstandige handelaren die zich weten te specialiseren, hoge kwaliteit afleveren en zeer klantvriendelijk zijn.  Bij hen is het elke dag van het jaar dag van de klant.
 
 

Opmerkingen zijn gesloten.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact