Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Familie boert goed

11/5/2019

Foto
Familiebedrijven scoren ruimschoots beter dan niet-familiale bedrijven, zo blijkt uit een recent onderzoek in opdracht van Deminor, waarover De Tijd dit weekend bericht. Ze zijn opmerkelijk veerkrachtig, zijn winstgevender en creëren ook veel jobs. Hun waardecreatie lag de afgelopen 15 jaar gemiddeld 7 procent hoger dan bij andere bedrijven. In mijn boek ‘De onsterfelijke onderneming’ delen 4 vooraanstaande familiebedrijven hun sleutel tot succes over een langere periode: Colruyt, Moorgat, Van Thilllo en Van Eeghen. 
Het AGIL-paradigma dat centraal staat in mijn boek blijkt ook zeer relevant te zijn  om het succes van familiale bedrijven te verklaren. Ze weten zich slim aan te passen aan een veranderende omgeving, en kiezen voor groei op de lange termijn. Geld is daarbij niet de ultiem drijfveer, zo getuigt Jeroen Van Eeghen, van de familie Van Eeghen, met standplaats Amsterdam, en ruim 350 jaar, één van de  oudste familiebedrijven van Nederland. Of de familie er ooit aan gedacht heeft om het bedrijf te verkopen, vroeg ik hem. “Nee”, klinkt het zeer resoluut. “Dat is nooit aan de orde geweest. We hebben ondertussen zo’n ‘legacy’ opgebouwd dat niemand er nog maar aan denkt dat te vragen. Waarom zou je het ook doen? Dan krijg je geld. Dat is geen drijfveer”. 
 
“Ze willen nooit de kleur van hun geld zien”, bevestigt Karel Volckaert, een van de auteurs van de studie, in de krant. “Ze willen de aandelen minstens in dezelfde toestand doorgeven zoals die van de vorige generaties hebben ontvangen.” 
 
De sterkte van de familiebedrijven zit ook in hun zeer sterke identiteit, cultuur en waarden, die van generatie op generatie worden doorgegeven.  Zo is “bewustzijn” de kern van het DNA van Colruyt. Consistentie en continuïteit zijn hun handelsmerk. Michel Moortgat zegt in mijn boek dat hij er soms wel van wakker ligt: “Hoe kunnen we groeien, zonder onze cultuur en het menselijke te verliezen, zonder eindeloos lange reglementen, zonder interne machtsspelletjes.” De omvang van het bedrijf doet er dan minder toe. “Wel de continuïteit voor de volgende generatie. En daarom moeten we toch vooruit”, bevestigt hij nog. Het is precies dat voortschrijdend evenwicht tussen veranderen en zichzelf blijven dat ondernemen onsterfelijk maakt. Vele familiebedrijven weten beter dan wie ook hoe dat moet.

(Foto: Knack/Trends)
 
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact