Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Een sterk marketingboek

28/4/2019

Foto
Voormalig wereldwijd CMO van AB InBev, Chris Burggraeve schreef een boek naar mijn hart: “Marketing is Finance is Business”. Daarin verdedigt hij de stelling dat marketing veel meer is dan mooie plaatjes of technologische hoogstandjes. Hij breekt ook een lans voor marketing als de kern van een onderneming, waarbij zowel de belangen van consumenten als van aandeelhouders dienen verzoend. Een must read voor elke rechtgeaarde marketeer.
Eind vorig jaar hield ik aan het congres van de marketingprofessionals in België (BAM) een dubbel gevoel over. Het vak is volop bezig zich opnieuw uit te vinden, maar het is nog helemaal niet duidelijk welke richting moet uitgegaan worden. Zowel binnen als buiten de onderneming worden meer dan ooit kritische vragen gesteld bij de waarde en meerwaarde van marketing. De uitdagingen zijn tweeledig. Marketing moet ondernemingen en hun merken opnieuw aansluiting doen vinden met de buitenwereld van consumenten en de ruime maatschappij. Terzelfdertijd moet marketing binnen een onderneming (op niveau van directie) zijn functie (her)bevestigen als een generator van inkomsten en winstgevendheid. 
 
Het boek van Chris Burggraeve komt dan ook op het juiste moment. Hij kan terugblikken op een lange, succesvolle loopbaan waarin hij markeringfuncties heeft vervuld voor grote, globale spelers zoals Procter&Gamble, Coca Cola en AB InBev. Hij is ook niet te beroerd om bij momenten kritisch te reflecteren over zijn werkomgeving. Hij is bij het schrijven van het boek ook niet over één nacht ijs gegaan, en onderbouwt zijn ervaringen steevast met inzichten uit andere sectoren, en onderzoeksgegevens. Het is geen academisch boek, maar flink doorspekt met praktische voorbeelden, tips en werkbladen voor de lezer(es). Die moet er dan soms wel de intergalactische droom van Chris bijnemen (Chris heeft zich ingeschreven voor de eerste bemande ruimtevluchten voor particulieren).
 
Chris heeft vandaag zijn eigen marketing consultancy en is daarnaast ook een gerichte investeerder (oa in de productie van marihuana). Liefhebbers van modellen zullen zich vast en zeker kunnen laven aan zijn “new galactic marketing model”. Hier maakt hij terecht het punt dat marketing geen “rocket science” is,  maar eerder een geslaagd huwelijk van kunst, wetenschap en discipline. Hij maakt daarbij vooral het punt dat goede marketing de hefboom is om “pricing power” te creëren voor ondernemingen, en verkopen overbodig te maken. Ook leerrijk en inspirerend is zijn zgn.  Ikigai schema waarmee elke marketeer zijn of haar persoonlijke 'purpose' in kaart kan brengen. Want elke goede marketeer is ook een beetje een sterk merk.
 
Chris R. Burggraeve, Marketing is Finance is Business, is uitgegeven in eigen beheer en verkrijgbaar in de betere online boekhandel.

 
 
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact