Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Een onweerstaanbaar marketingboek

24/9/2020

Foto
Wat is de kracht van een sterk marketingboek? Het boek biedt de lezer heldere inzichten in een complexe en snel veranderende wereld. Het neemt een standpunt in. En het zit pal op de tijdsgeest. Steven Van Belleghem slaagt met zijn nieuwste boek “The offer you can’t refuse” glansrijk in dit opzet. Hij houdt een begeesterend pleidooi voor marketing die een meerwaarde betekent in het leven van consumenten, en die ook timmert aan een betere wereld. Een bespreking.
Van Belleghem is al enkele jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste “thought leaders” van ons land in het domein van marketing en technologische innovatie. 10 jaar terug zette hij zijn volk al de weg van de digitale transformatie. Ook buiten de landsgrenzen is hij een veel gevraagd spreker. Daarbij kijkt hij verder dan de nieuwste trends op vlak van technologie en heeft hij vooral aandacht voor de mogelijkheden voor ondernemingen om hun klanten een betere dienstverlening te waarborgen. In een hybride wereld heeft elke klantenrelatie vandaag ook een digitale component. De recente “lockdown” was in dat opzicht een heuse stresstest voor ondernemingen. Maar digitale “convenience” volstaat vandaag niet langer, zo toont hij in zijn nieuwste boek aan. 
 
Van Belleghem roept ondernemingen op om te investeren in drie assen om beter in te spelen op de nieuwe klantenverwachtingen:
  • De ultieme convenience: waarbij technologie de afstand van de klant tot het merk nog kleiner maakt;
  • Partner in life: het gaat niet langer om de customer journey, maar om de life journey van de klant. Welke aspecten in het leven van klanten zorgen voor negatieve of positieve energie? Wie daarvoor een oplossing vindt, creëert een sterke emotionele band;
  • Save the world: merken moeten de verantwoordelijkheid nemen om goed te doen voor de maatschappij, met tastbare impact.
 
Ondernemingen die erin slagen om deze drie beloftes waar te maken, bieden hun klanten  een onweerstaanbaar aanbod. Van Belleghem houdt het in zijn boek niet enkel bij een theorie, maar illustreert rijkelijk met concrete en inspirerende praktijkvoorbeelden van lokale en internationale merken.  Het maakt van het boek ook een praktijkgids.
 
Van Belleghem heeft de voorbije jaren aangetoond ook niet blind te zijn voor de schaduwzijden van een soms te opdringere technologie in de leefwereld van consumenten.
En dat siert hem.
 
Het past evenwel om twee kanttekeningen te plaatsen bij zijn verhaal:
Ten eerste, vele merken willen vandaag, nog meer dan in het verleden, een levenspartner zijn voor hun klanten. Maar de vraag stelt zich hoeveel merken de klanten zelf tot hun wereld willen laten doordringen, laat staan zich laten opdringen? Hoeveel zelfverklaarde life partners willen mensen?

Ten tweede, in de digitale wereld doet zich al enkele jaren een onuitgegeven tendens voor naar schaalvergroting en concentratie. Het is een wereld waarin de groten alleen maar groter worden. “Big Tech” trekt ook in coronatijden alle macht naar zich. Heeft de klant straks nog wel een vrije keuze?
 
Het zijn vragen die uitnodigen tot verder debat. En misschien inspiratie kunnen bieden voor een volgend boek. Geniet intussen van "The offer you can’t refuse", een boek dat niemand die morgen als merk in de gratie wil blijven van zijn klanten links mag laten liggen.
 
Steven Van Belleghem, The offer you can’t refuse, telt 256 pagina’s en is uitgegeven door LannooCampus (Nederlandstalige en Engelstalige editie) 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact