Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel hier het nieuwe boek van Fons


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Duurzame reclame: het charter

28/10/2018


De consument verwacht vandaag van bedrijven en merken dat ze op een maatschappelijk verantwoorde manier ondernemen. Communicatie maakt daar integraal deel van uit, zo vindt de UBA, die de belangrijkste Belgische adverteerders vertegenwoordigt. De adverteerders hebben daarom  het initiatief  genomen om deze houding te stimuleren met een duidelijk charter dat deze week is voorgesteld.

Laat het ons maar toegeven: marketing en reclame kampen vaak met een kwalijke reputatie. Van opdringerige boodschappen, tot misleidende promoties of stereotype voorstellingen van vrouwen. Daar wil het charter een antwoord op bieden. Het streedoel is de creatie van een reclame-sector die gebaseerd is op ‘wederzijds vertrouwen, controle en respect’. Ik wil hier graag opmerken dat de reclamesector de voorbije jaren grote inspanningen heeft geleverd op het vlak van zelfregulering en in een aantal gevallen ook is opgetreden tegen 'rotte appels'. Zij blijken een minderheid te zijn, maar bezoedelen natuurlijk wel de reputatie van de hele sector.
​
Het charter is dan ook grotendeels een interpretatie en samenvatting van regels die vandaag verankerd zijn in regulering en zelfregulering. Het charter heeft betrekking op alle vormen van communicatie en dat voor alle media die een merk gebruikt. Het behandelt communicatie vanuit 3 invalshoeken: de inhoud van de boodschap, de distributie van de boodschap en de relatie met de verschillende stakeholders.
Alle commerciële communicatie moet duidelijk en herkenbaar zijn. De consument heeft het recht om commerciële boodschappen te kunnen onderscheiden van editoriale boodschappen. Tegelijk kertijd moet het bedrijf/merk dat de boodschap verspreidt duidelijk vermeld worden.
Commerciële communicatie moet bovendien eerlijkijk zijn, mag de consument niet misleiden en mag geen verkeerde verwachtingen creëren. Essentiële informatie moet steeds vermeld worden.
Commerciële communicatie kan de opinie van consumenten beïnvloeden. Bedr ijen en merken nemen hun maatschappelijke verantwoordeli kheid op en zi n respectvol naar alle groepen. Ze stimuleren diversiteit en inclusie, vermijden stereotypes en behandelen iedereen - ongeacht geslacht, ras of overtuiging - op een gelijke manier.
Het charter werd mede ondertekend door het VBO en de Raad voor Reclame, die het zelfregulerende orgaan JEP organiseert. En kan op die manier steunen op een breed draagvlak binnen de reclamesector. Zegt Philippe Wallez (ING), en voorzitter van de UBA in een reactie op het charter: ‘Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak.’ Het is een engagement dat kan tellen.
 
De volledige tekst van het charter, vindt u op www.uba.be

Opmerkingen zijn gesloten.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact