Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
24/5/2019 Het handelsconflict tussen de VS en China is intussen uitgegroeid tot een heuse handelsoorlog, zo weten kenners. En die handelsoorlog is vooral een technologieoorlog, die wordt uitgevochten op het scherp van de snee van Huawei. De Vlaamse sinoloog en technologieondernemer Pascal Coppens legt ons in zijn boek ‘China’s new normal’ uit hoe China vandaag meer dan ooit de standaard zet voor innovatie. Het boek kon op geen beter moment uitkomen. Vele Westerlingen kijken nog steeds met een blik van ongeloof, maar vaak ook van onverschilligheid of minachting naar China. Voor velen is China nog steeds een ‘emerging economy’, zeg maar, een lagelonenland voor massaproductie. ‘Made in China’ heeft lange tijd gelijk gestaan met goedkoop en kwalitatief inferieur. Maar die tijd is intussen al lang voorbij. Al ruim 10 jaar geleden zette de Chinese overheid een nieuwe koers uit, gericht op innovatie. En als de Chinese overheid iets wil, gebeurt dat ook. Vandaag is het meer dan ooit ‘Create in China’. Pascal Coppens die zelf vele jaren in China heeft gewoond en gewerkt, beschrijft in zijn boek in groot detail en met talrijke voorbeelden onderbouwd hoe China in vele maatschappelijke domeinen vandaag zeer innovatief is, met technologie als belangrijkste hefboom. Er is natuurlijk telecommunicatie, maar ook in retail, bank en verzekeringen, mobiliteit en gezondheidzorg zetten Chinese bedrijven steeds meer de bakens uit. In zijn toelichting bij het boek afgelopen donderdag in Brussel bleef Coppens niet blind voor de schaduwzijden van het technologische en industriële wonder van China. China heeft ook zijn grote problemen: overbevolking, urbanisering, leefmilieu, veiligheid, voedselkwaliteit, mobiliteit, vergrijzing, gezondheidszorg, ongelijkheid en zelfs werkloosheid. Bovendien stapelt de Chinese economie de schulden op, en is de rek uit de tomeloze economische groei. Waar Coppens niet over rept zijn mensenrechten en vrije meningsuiting. Gelukkig biedt VUB-professor Jonathan Holslag bij ons in die domeinen een kritisch discours. Boeiend in het verhaal van Pascal Coppens is dat hij ook wijst op de intrinsieke sterkte en kracht van het Chinese sociale systeem: de collectieve dimensie. Chinezen zijn een zeer ondernemend volk, en schuwen het nemen van risico’s niet. Maar daarenboven gaan zij voor de kracht van samenwerking, partnerships, eco-systemen, waarbij iedereen kan winnen. In China gaat het collectieve belang voor op het individuele belang. Maar Coppens is ook open en eerlijk als hij gevraagd wordt, waar hij zich het best thuis voelt: in het Westen of in het Oosten? ‘Als het zo goed is in China, waarom ga je er dan niet voor altijd wonen’, krijgt hij wel eens opgeworpen. En dan kiest hij met zijn gezin onvoorwaardelijk voor België, en in zijn geval voor zijn lievelingsstad Gent. Waarom? ‘Omdat het beter leven is in België”, klinkt het ondubbelzinnig uit zijn mond. Laten we ons daar allen goed van doordrongen zijn. ‘China’s new normal’ van Pascal Coppens is verschenen bij Pelckmans Pro, voorlopig in het Nederlands, maar vanaf deze zomer ook in het Engels. Pascal is key note speaker bij nexxworks. Bekijk ook dit interview van Peter Hinssen met Pascal Coppens. ai-will-rewrite-every-industry-in-the-world-this-is-how-china-is-turning-that-into-an-advantage Lees ook deze blog van nexxworks over Generation China!
https://nexxworks.com/blog/forget-about-generation-x-y-or-z-generation-c-is-your-new-customer
Opmerkingen zijn gesloten.
|