Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

CEO's steken Rubicon over

10/2/2019

Foto
Ruim tweehonderd CEO's van grote bedrijven hebben afgelopen week de petitie Sign for my Future ondertekend. Ze eisen daarmee van de volgende regering een ambitieus klimaatbeleid. De CEO's steken daarmee de spreekwoordelijke Rubicon  over. Er is vanaf nu geen weg terug als het om duurzaamheid gaat. Moedig, maar ook slim? Het zal vooral een zaak van geloofwaardigheid en van vertrouwen zijn. En van goede communicatie met alle 'stakeholders'.

Wie dacht dat de oprispingen van de jeugdige klimaatspijbelaars snel zouden opdrogen, is er alvast aan voor de moeite. Zij hebben goed begrepen dat ze hun energie best doseren en dat zij hun maatschappelijk draagvlak moeten verbreden. Eerder ondersteunden al ruim 3000 wetenschappers de zaak voor het klimaat en afgelopen week zorgden vooraanstaande bedrijfsleiders voor nog meer rugdekking. De bedrijven in kwestie steken daarmee de Rubincon van de duurzaamheid over. Zij zullen meer dan ooit de daad bij het woord moeten voegen. Anders dreigt de beschuldiging van “greenwashing”, of wie weet… een bommentapijt van e-mails en andere sms’jes.
 
Deze bedrijven zullen de komende weken en maanden meer dan ooit aangesproken worden op hun gedrag, gedrag,  en nog eens gedrag. Houden zij hun woord gestand en komen zij hun engagement na? Voorbeeldgedrag wordt een kwestie van leven, of overleven. De praktijk van elke dag spreekt luider dan een goedbedoelde petitie.

Zij zullen voor verscheurende keuzes worden geplaatst. Keuzes moeten maken tussen economie en ecologie. Tussen maatschappelijk belang en individueel belang. En welke belangen laten zij primeren:  stakeholders, aandeelhouders, consumenten, medewerkers. 
 
Zij zullen heel veel moeten uitleggen aan een breed, en zeer divers, publiek dat zelf ook niet in staat is om keuzes te maken voor zichzelf. Stoerdoenerij of op de eigen borst kloppen, is uit den boze. Het is geloofwaardiger dat onafhankelijke derden of experten communiceren over hun prestaties, dan dat zij zelf ‘uitpakken’. De bedrijfsleiders mogen zichzelf geen brevetten in duurzaamheid delen.

Zij zullen moeten leren dat het in deze arena belangrijker is om gelijk te krijgen (van stakeholders) dan om gelijk te hebben. En ook ermee moeten leren leven dat we meer dan ooit in een 'emocratie' leven, waarbij emoties het vaak halen op feiten en rationele argumenten. Geen gemakkelijke opdracht.
 
Er is dus geen weg terug. Het wordt zeker geen 'walk in the park'. Maar er is ook geen andere weg.


Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact