Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Brito's recept: Dream Big

8/9/2018

Foto
Hoe kunnen we onmisbaar blijven voor consumenten, was de centrale vraag van AB InBev topman Carlos Brito vorige vrijdag in zijn “key note” op het feestje voor de 50-ste verjaardag van De Tijd. Hij bleef daarbij lang stilstaan bij het belang van een sterke bedrijfscultuur en de waarde van medewerkers, als hefboom tot duurzaam succes. “Dream Big”.
 
Het leek voor vele aanwezigen een wat paradoxaal inzicht van een man die een reputatie meedraagt van keiharde “cost-cutter”. Hij wees op het verschil tussen blind snoeien en zuinig omspringen met “eigen” middelen van familiale aandeelhouders. Hij had het ook over de vermeende spanning tussen de korte en de lange termijn. Een onderneming moet een lange termijn doel hebben, om op koers te blijven, maar dat doel wordt elke dag gescoord, of niet. AB InBev heeft een ebidta-marge ( de verhouding tussen de omzet en de bedrijfswinst) van bijna 40 percent, beter dan het rijkste bedrijf in de wereld, Apple.

Hij had het over de toekomst, die meer dan ooit gefragmenteerd is, en datatechnologie gedreven (ook voor bieren), maar stond  evenzeer stil bij het belang van de “heritage” van een onderneming. Het merk Stella Artois (anno 1366) is een van de drie kroonjuwelen van het bedrijf, wereldwijd. “Wij zijn brouwers in ons hart”. En dat zal altijd zo blijven.
 
Over zijn grootste falen ook: “wanneer ik me vergis in het potentieel van medewerkers in wie ik veel vertrouwen stelde en die dat dan niet blijken waar te maken”. Zeer meritocratisch in alles wat AB InBev ademt en uitstraalt. “Fun” is aan hem niet besteed, zo laat hij dit weekend ook in De Tijd optekenen.
 
En als boodschap voor vele jonge, startende ondernemers: “Als je kan kiezen tussen een kleine droom en een grote droom, kies dan voor de grote droom. “Dream big”, het vraagt dezelfde moeite.” Op voorwaarde wel dat je 24/7 met je zaak bezig bent. Succes slaapt niet. Helemaal Brito.
 
Een zeer lang en diepgaand interview met Carlos Britto lees je in de weekend-editie van De Tijd. 
​

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact