Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Brexit: Agenda Rules Again

13/12/2019

Foto
De Britse kiezers hebben deze week Boris Johnson een klinkende overwinning bezorgd. De verkiezingen stonden in de eerste plaats in het teken van de geplande Brexit. Een thema dat al ruim 2 jaar de publieke opinie in het VK beroert. De kandidaat en partij die zich het sterkst op dit thema wist te profileren heeft zo opnieuw de volle buit binnengehaald. De uitslag bevestigt nogmaals het belang van agenda setting in politieke marketing. Wie de agenda bepaalt, wint.
In politieke marketing regeert al lang de wet van de politieke agenda setting. Die wet stelt dat die partij of politicus die zijn eigen agenda (het thema waarmee de partij het sterkst wordt geassocieerd door de kiezers) tot inzet van de verkiezingen kan maken, het meeste kans maakt om de verkiezingen te winnen. Daarvoor moet dat thema over een langere periode – enkele maanden – centraal staan in de berichtgeving in de media (vandaag ook “sociale” media).  
 
In binnen- en buitenland zijn er de voorbije decennia voorbeelden bij de vleet die deze wetmatigheid bevestigen. Dat was eerder dit jaar ook al het geval in de Belgische verkiezingen, in het bijzonder in Vlaanderen. Het migratiethema stond helemaal bovenaan de publieke agenda, zeker na de spectaculaire val van de federale regering over het zgn. Marrakesh-pact een jaar geleden. Voor Vlaams Belang behoort migratie tot de kern van zijn ideologie en programma. Migratie is de reden van bestaan van deze partij. Al meer dan 40 jaar. Wie ‘migratie’ zegt, denkt – bewust of onbewust - al decennia lang aan Vlaams Belang. 
 
Wat andere partijen ook proberen om deze thema’s te recupereren, het origineel blijkt steeds sterker dan een kopie, zo leert ook recent onderzoek naar het stemgedrag van de Vlaming, uitgevoerd onder leiding van UA-professor Stefaan Walgraeve.  Het is een strategie die het Vlaams Belang geen windeieren heeft gelegd bij de verkiezingen in mei. En het heeft van Boris Johnson deze week de ultieme ‘come-back’ kid van het jaar gemaakt. Er zijn, jammerlijk genoeg, nog zekerheden.
 
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact