Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Autosalon wordt E-salon

10/1/2020

Foto
Zeg nooit meer autosalon tegen de hoogmis van de automobielsector aan het begin van een nieuw jaar in Brussel. Dit jaar staat het salon helemaal in het teken van de transitie naar de elektrische wagen. Het autosalon is voortaan het E-salon. De verwachtingen van de merken zijn dan ook hoog gespannen. Of de consument zal volgen, en vooral wanneer, blijft een open vraag. Een aanzet tot verklaringen alvast.
In ons land zijn deze dagen – vooral ook in de media – alle blikken gericht op het autosalon. Internationaal viel vooral het vreugdedansje van Elon Musk op bij de opening van een grote Teslafabriek in China. En de spectaculaire stijging van het aandeel van het bedrijf, en dus ook van de beurskapitalisatie, zal daar zeker niet vreemd aan geweest zijn.  Tesla wordt algemeen beschouwd als de grote pionier op vlak van elektrische wagens. Het richt zich dan ook op de typische groep van ‘innovatoren’ onder de consumenten. Zij onder ons die altijd op zoek gaan naar disruptieve innovaties en technologieën, en die daar soms de kinderziekten graag bijnemen. Het is een relatief kleine groep, maar die wel zeer invloedrijk is, ook in media en sociale media. 
 
De uitdaging voor Tesla, en alle andere automerken, zal er vooral in bestaan om de veel grotere groep van ‘early adopters’ te overtuigen om de overstap te zetten. Zij kicken veel minder op de technologische hoogstandjes, maar kijken vooral naar het comfort en het gebruiksgemak. En in het geval van de elektrische wagen is dat natuurlijk in de eerste plaats de actieradius van zo’n wagen en de beschikbaarheid van elektrische laadpalen. Dat is bovendien vooral een psychologische knop die moet omgedraaid worden. Wellicht zijn hier een vijf tot 10 jaar voor nodig.
 
Het ziet er niet naar uit dat morgen iedereen elektrisch zal rijden. Vorig jaar waren amper 1,5% van de verkochte wagens in België elektrisch aangedreven. De grote meerderheid van de consumenten, zeg maar de ‘silent majority’, zal vooral naar het prijskaartje kijken, en uiteindelijk overstag gaan (of niet) onder sociale druk, wanneer iedereen in zijn/haar omgeving elektrisch rijdt, en zelf niet meer kan achterblijven. 
 
Onderzoeken – en  persoonlijke ervaringen – geven aan dat bijna 1 op 3 consumenten geïnteresseerd is in een elektrische wagen, maar voorlopig nog de kat uit de boom kijkt. Daarbij speelt vooral de vraag wat straks de technologiestandaard zal worden. De automerken zetten in Brussel deze dagen dan wel zwaar in op de elektrisch aangedreven wagen (al dan niet in combinatie met hybride), oude standaarden zijn zeker nog niet uit beeld (diesel en benzine). Ook alternatieve standaarden zoals aardgas en waterstof willen een plaatsje onder de zon verwerven. 
 
Decennialang was de keuze eenvoudig: benzine of diesel. Vandaag is de keuze veel groter, en dat geeft aanleiding tot keuzestress. En dus finaal niet kiezen, en aankoop uitstellen. En dat heb ik het nog niet over een wellicht nog meer fundamentele keuze: een wagen kopen of een wagen delen, of een combinatie met fiets of openbaar vervoer.
 
Uiteindelijk zal de consument het laatste woord hebben. E-salon, of niet.

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact