Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
17/5/2024 Apple kwam recent in het oog van een storm terecht door een reclamespot voor de nieuwste versie van de ultralichte iPad Air. Daarin worden allerlei creatieve voorwerpen verbrijzeld door een gigantische pletwals die volgens critici symbool staat voor de opmars van Artificiële Intelligentie (AI). En meteen rijst de vraag of er nog een plaats is voor menselijke creativiteit in een wereld die gedomineerd wordt door AI? De reclamespot, genaamd "Crush", toont een industriële pers die objecten zoals muziekinstrumenten, camera's, schilderbenodigdheden, boeken en filmkarakters verplettert, waarbij uiteindelijk alleen de nieuwe iPad overblijft. Ook een creatief ogend wezentje overleeft de pletwals niet. De bedoeling van de reclame was om de veelzijdigheid en kracht van de iPad te tonen als vervanging voor al deze creatieve hulpmiddelen, maar dit viel niet in goede aarde bij veel creatievelingen.
Zij vonden de reclame een aanval op traditionele creatieve processen en hulpmiddelen. Sommigen beschuldigden Apple ervan een boodschap over te brengen dat menselijke creativiteit door technologie wordt vervangen of vernietigd, wat vooral in een tijd waarin AI en automatisering toenemen, een gevoelig punt is. Apple heeft inmiddels gereageerd op de kritiek en toegegeven de bal te hebben misgeslagen en besloten om de video niet verder te verspreiden via betaalde media. De realiteit leert dat AI, en met name de populaire toepassing ChatGPT, niet meer uit ons leven en werken weg te denken valt. Van de schoolbanken tot het kantoor is AI onder ons en zal hier blijven. AI is uitgegroeid tot een van de meest revolutionaire technologieën van de 21e eeuw, met een ongeëvenaarde potentie om zowel automatisering te bevorderen als innovatie te stimuleren. Door repetitieve en routinematige taken over te nemen, kan AI de efficiëntie en productiviteit verhogen en zo aanzienlijk besparen op productiekosten en menselijke arbeidskrachten. En dat van productiebedrijven over gezondheidszorg tot overheid en onderwijs bijvoorbeeld. De kritiek op de Apple video is ook niet nieuw. Vorig jaar gingen scenarioschrijvers en acteurs in Hollywoord zelfs wekenlang staken tegen de opmars van AI in hun sector. En afgelopen week waarschuwde Sony Music, de muziekuitgever van o.a. Beyoncé, Adèle en Harry Styles in een brief aan 700 ontwikkelaars van AI om geen gebruik te maken van hun muziek voor AI toepassingen. Meteen rijst ook de vraag of er in een door AI gedomineerde wereld nog plaats is voor een menselijke creativiteit? Ik meen van wel. AI is dan wel heel sterk in het repliceren van bestaande patronen, (sommige) mensen blinken uit in innovatief en creatief denken en het oplossen van complexe problemen. Zo begrijpen - tot op vandaag - mensen context, nuances en ethische overwegingen beter dan AI. Ondanks technologische vooruitgang blijft menselijke creativiteit onvervangbaar en speelt het een sleutelrol in het vormgeven van onze wereld van morgen. Wellicht evolueren we in sneltempo naar een hybride wereld waarin menselijke creativiteit en AI samen nieuwe innovatieve en waardevolle resultaten bereiken. Het beste van twee werelden. Dit is de link naar de gewraakte "Crush" video van Apple op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ntjkwIXWtrc Opmerkingen zijn gesloten.
|