Fons Van Dyck
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact

De kijk van Van Dyck

Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

5 voor 12 voor AI

10/10/2019

Foto
McDonald’s kondige vorige week aan om in de nabije toekomst de bestellingen van een hamburger vanuit een auto te automatiseren via een spraakassistent. Het is een concrete toepassing van de mogelijkheden van AI (Artificiële Intelligentie),  volgens kenners de volgende grote technologische revolutie. Maar vele ondernemingen in ons land zijn nog helemaal niet mee, en consumenten blijken wantrouwig, zo blijkt uit een recent onderzoek van IMEC.
Vooruitziende ondernemingen zullen in de toekomst steeds meer inzetten op technieken gedreven door AI in hun relatie met consumenten. Amazon met Alexa, Apple met Siri en Google met Assistant dringen stilaan ook door in onze huiskamers. Zij ontgroeien langzaam het stadium van het technologische hoogstandje en raken meer en meer ingeburgerd in het dagelijke doen en laten van gezinnen. Ook al zal een evenwicht moeten gezocht worden tussen gebruiksgemak en privacy. 
In Nederland heeft Ahold Delhaize  vorige week een AI for Retail Lab (AIR Lab) geopend. Het is het resultaat van een samenwerking tussen Ahold Delhaize en de Technische Universiteit Delft. Het moet nieuwe roboticatoepassingen ontwikkelen die ingezet kunnen worden in de retail. Zo zal er bijvoorbeeld getest worden hoe robots met delicate producten als groenten en fruit moeten omgaan. AI is dan niet langer science fiction, maar aanwezig in elk winkelkarretje.
Verder werkt de grootste retailer van Nederland samen met ING, KLM, NS en Philipsaan ‘Kickstart AI’. De vijf bedrijven willen via een combinatie van initiatieven de ontwikkeling van AI-technologie bevorderen en versnellen. Ze willen de onderwijscapaciteit vergroten, de ontwikkeling van talent bevorderen en zodoende de positie van Nederland op het vlak van AI benadrukken. De bedrijven zijn van mening dat Nederlandse overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten een inhaalslag moeten maken om de opgelopen achterstand op vlak van AI ten opzichte van andere landen zoals het VK, China en de VS weg te werken.
En daar dient ook in België en Vlaanderen dringend werk van gemaakt te worden. Uit een grootschalig onderzoek in Vlaanderen van IMEC blijkt een tweespalt te ontstaan tussen een kleine groep van bedrijven die al mee op de boot is van AI, en bedrijven die aan wal blijven staan. Deze groep heeft weinig ervaring met AI, vinden de waarde ervan vaak beperkt en zijn niet van plan om bijzonder veel te investeren in AI. Ze zouden straks wel eens onzacht kunnen ontwaken. 
Het onderzoek geeft ook aan dat de bedrijven de immense uitdaging wacht om aansluiting te vinden bij de leefwereld van consumenten, met name op het vlak van privacy en transparantie. Consumenten hechten meer en meer belang aan een correcte omgang met hun persoonsgegevens, en de transparantie over de manier waarop dit gebeurt. GDPR is voor consumenten eerder een minimum, voor bedrijven eerder een maximum in dat verband. De onderzoekers van IMEC stellen een structurele vertrouwensbreuk vast die mogelijk impact kan hebben op de attitude en adoptie van AI door consumenten, en een mogelijk gevaar voor de toekomst van AI. Het is in menig opzicht 5 voor 12 voor AI. De toekomst wacht niet.
 

Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • Het boek
  • Le livre
  • Test
  • Over
  • Contact