Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
20/5/2022 Vorige vrijdag beslisten de regeringen van ons land om de laatste coronamaatregelen – waaronder het dragen van een mondmasker op het openbaar vervoer – op te heffen. Zo lijkt het langverwachte rijk van de vrijheid eindelijk aangebroken. Maar op weinig plaatsen was er sprake van bevrijdingsfeesten. De bevolking heeft intussen andere zorgen aan het hoofd. We mogen dan wel opnieuw vrij zijn van corona intussen pakken elders dichte donkerwolken samen.
13/5/2022 Zelden is een boek meer actueel geweest dan ‘Kom op!’ (met uitroepteken) van Marc Michils, directeur van Kom op tegen kanker, en voormalig communicatieman met het hart op de juiste plaats. Tegen de achtergrond van een samenleving die versplintert en een tijdsgeest die verruwt, houdt hij een warm pleidooi voor vriendschap en solidariteit, en tegen vijandigheid. Het boek is meteen ook een eerbetoon aan vele anonieme vrijwilligers die van Vlaanderen elke dag een warme plek maken.
7/5/2022 “I don’t like marketing, I like brands”. Het was een van de meest opmerkelijke uitspraken tijdens het grote marketingcongres van afgelopen week uit de mond van Proximus CEO, Guillaume Boutin. Hij steekt daarme – gewild of ongewild – de vinger in de wonde van marketing vandaag. Op zoek gaan naar relevantie en geloofwaardigheid, aansluiting zoeken en vinden bij wat er leeft onder consumenten en in de brede samenleving zijn meer dan ooit de grote uitdagingen voor menig marketeer. De zoektocht zal niet zonder valkuilen zijn.
30/4/2022 De duurdere energierekening en de hogere prijzen voor een hele reeks producten en diensten bezorgen 1 op 2 gezinnen vandaag kopzorgen en slapeloze nachten. Koopkracht verdringt dan ook het coronavirus en het klimaat als absolutie prioriteit van de Belgen. Het consumentenvertrouwen zit opnieuw op een dieptepunt en zet consumenten aan om hun verbruik te herzien. Maar niet iedereen gaat op dezelfde manier om met deze crisis.
23/4/2022 Zondagavond zal duidelijk worden wie de komende vijf jaar president van Frankrijk wordt. De tweestrijd tussen Macron en Le Pen verpersoonlijkt de breuklijnen die de Westerse wereld al vele jaren verdelen en die in de nasleep van de corona- en energiecrisis alleen maar aan belang hebben gewonnen. De keuze voor een open versus een gesloten samenleving en de afkeer van het politiek-economische systeem domineren ook buiten Frankrijk de publieke opinie.
6/4/2022 Elke zichzelf respecterende onderneming heeft de afgelopen jaren werk gemaakt van een purpose: een hoger doel, voorbij winst maken. Een purpose houdt ons een kompas voor naar de toekomst, waarbij droom en daad op elkaar moeten aansluiten om geloofwaardig te zijn. Maar bovenal moet de purpose beleefd en uitgedragen worden door de eigen medewerkers. Een impactvolle purpose start inderdaad van binnen.
2/4/2022 De advocate van kunstenaar Jan Fabre deed het een beetje omzwachteld vorige week, de Nederlandse sportief directeur van voetbalclub Antwerp beraamt zich intussen nog altijd. Excuses aanbieden, sorry zeggen, voor gepleegde misstappen valt velen nog altijd moeilijk. En de vraag dringt zich op of het aanbieden van publieke verontschuldigingen al bij al geen gemakkelijk uitweg blijft en voldoende is om tot de orde van de dag over te gaan.
25/3/2022 De oudste voetbalclub van ons land, Royal Antwerp FC, kwam deze week in een publieke storm terecht door de aanwerving van Marc Overmars, die eerder bij Ajax Amsterdam aan de deur was gezet wegens grensoverschrijdend gedrag. Sponsors haakten intussen af en pogingen om de storm weg te zetten als een ‘communicatiefout’ maakten weinig indruk. Enkele management- en communicatielessen voor de ‘Great Old’, en anderen.
19/3/2022 Volodymyr Zelenski is in enkele weken tijd uitgegroeid tot het wereldwijde boegbeeld van het Oekraïense volk in de strijd tegen de Russische agressor. Zelenski is een toonbeeld van charismatisch leiderschap in oorlogstijd – de vergelijking met Winston Churchill is niet ongepast – met een onuitgegeven retorisch talent. Bovenal beheerst hij de finesses van een moderne marketingbeweging zonder voorgaande.
|