Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel mijn nieuwe boek nu al, met 10% korting
lannoocampus.nl/nl/marketing-tijden-van-trump


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Tijd van de hond

1/2/2025

Afbeelding
In tijden van angst en onzekerheid over de toekomst nemen huisdieren, en in het bijzonder honden, een steeds belangrijker plaats in ons leven in. Een hond is van oudsher een vriend van de mens maar in tijden van ‘permacrisis’ zorgt de viervoeter voor structuur en stabiliteit en staat vooral symbool voor verbinding en samenhorigheid. De hond is een teken van hoop. Dat is ook de wereld van marketing en mode niet ontgaan.
​In Nederland zochten tientallen eigenaren van honden op oudejaarsavond hun toevlucht tot een geluidsarme schuilplaats in een kamer in het Hilton hotel op de luchthaven van Schiphol. Zo wisten ze te ontsnappen aan de luide knallen van het vuurwerk in de stad. Het hotel heeft een ‘pet friendly policy’. Honden en katten zijn toegestaan op de kamer. En op de luchthaven is het afsteken van vuurwerk streng verboden en de kamers zijn geluidsdicht. Opstijgende vliegtuigen kan je binnen niet horen. Goed voor de hond, én het baasje.

Een hond speelt al duizenden jaren een bijzondere rol in het leven van de mens. Dit dier is niet zomaar een huisdier; het is een metgezel, een beschermengel, een spiegel van onszelf. Die bijzondere relatie tussen mens en hond is gebaseerd op vertrouwen, onvoorwaardelijke trouw en een diep begrip zonder woorden.

Honden vervullen uiteenlopende functies. Ooit hielpen ze ons jagen en beschermen, vandaag brengen ze emotionele steun en structuur in ons dagelijks leven. Een hond dwingt ons om tijd te maken voor het hier en nu. Wandelen met een hond is niet enkel een fysieke activiteit, maar vaak ook een moment van introspectie en verbinding met de natuur.

Ook psychologisch hebben honden een bewezen positieve impact. Ze verlagen stress, stimuleren sociaal contact en bieden troost in moeilijke momenten. Voor velen is hun hond een lid van de familie, een levende herinnering aan het belang van empathie, loyaliteit en zorg voor anderen.
In een wereld die steeds sneller lijkt te draaien, biedt de hond een tegenwicht, een stabiel ankerpunt. Misschien is dat wel de grootste betekenis van de hond voor de mens: ons herinneren aan de waarde van kleine, dagelijkse momenten van oprechte aanwezigheid en verbondenheid.

En dat geldt nog meer in een tijdperk gekenmerkt door een staat van permacrisis. Een crisis kan ons gevoel van controle en orde verstoren. Honden vereisen echter regelmaat: uitlaten, voeden, verzorgen. Deze routine helpt mensen om zich vast te houden aan dagelijkse rituelen, wat cruciaal kan zijn om psychologisch evenwicht te behouden.

Ook merken hebben de waarde van een hond ontdekt. Zo biedt luxemerk Hermès een exclusieve collectie voor honden aan. Deze collectie omvat een verscheidenheid aan producten, waaronder halsbanden, lijnen, kleding, draagtassen, bedden en verzorgingsaccessoires. De ontwerpen zijn geïnspireerd op de rijke equestrische traditie van Hermès en combineren functionaliteit met esthetiek. Aan een premium prijs vanzelfsprekend.

En Edgard & Cooper biedt intussen ook vegetarisch hondenvoer aan. Hun plantaardige recepten zijn volledig uitgebalanceerd en bevatten alle essentiële voedingsstoffen die een hond nodig heeft. Deze voedingen zijn samengesteld uit verse groenten en fruit, zoals wortel, courgette, rode biet en pompoen, gecombineerd met eiwitten uit aardappelen, rijst en erwten. Ze zijn hypoallergeen en bevatten geen kunstmatige toevoegingen.  Deze vegetarische opties zijn niet alleen goed voor de gezondheid van je hond, zo luidt de boodschap, maar dragen ook bij aan een lagere ecologische voetafdruk. Win-win, als het ware.

Maar misschien wel de balangrijkste betekenis in deze tijden van permacrisis is dat honden een symbool van hoop kunnen worden. Hun speelse aard, eindeloze nieuwsgierigheid en vermogen om in het moment te leven, herinneren ons eraan dat er ook in moeilijke tijden ruimte is voor lichtheid en vreugde.

Samengevat: in tijden van crisis groeit de betekenis van de hond. Niet enkel als gezelschapsdier, maar als een bron van stabiliteit, troost en hoop die ons helpt om donkere tijden door te komen.

Foto: via www.hermes.com


Opmerkingen zijn gesloten.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact