Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Merken: hoop in bange tijden

24/10/2025

Afbeelding
Het angstpeil staat hoog in de samenleving. Onzekerheid is de nieuwe zekerheid geworden. Goud piekt als nooit voordien. In zo’n context dreigen mensen zich terug te trekken, en ook merken verliezen soms hun kompas. En toch: juist in bange tijden kunnen merken houvast en perspectief bieden. Dat is de kernboodschap van mijn nieuwe boek Marketing in tijden van Trump.

Vandaag is er nood aan merken die zich niet laten verlammen door angst, maar die net vanuit hun wortels kracht putten. Sterke merken weten wie ze zijn en waar ze voor staan. Hun identiteit, hun cultuur, hun leiderschap: dat zijn de wortels die hen door de storm loodsen. Ze buigen mee met de wind, maar breken niet. Zoals het riet in de metafoor die ik in mijn boek gebruik: soepel genoeg om zich aan te passen, sterk genoeg om zichzelf te blijven.

De uitdaging van deze tijd is om niet te verstarren. In een wereld die polariseert, waarin het publieke debat steeds vaker zwart-wit wordt, en merken ongevraagd in de frontlijn komen te liggen, is nuance een daad van moed geworden. Merken die het verschil willen maken, bouwen bruggen waar anderen muren optrekken. Ze kiezen voor verbinding, niet voor verharding. Dat vraagt visie én veerkracht.

Merken die deze weg durven gaan, vinden niet alleen economische groei, maar ook morele relevantie. Ze tonen dat winst en waarde elkaar niet hoeven uit te sluiten. En ze geven consumenten iets wat zeldzaam geworden is: vertrouwen. In tijden van wantrouwen is vertrouwen misschien wel de grootste luxe.
In zijn getuigenis voor mijn boek vatte Koen De Maesschalk, hoofd corporate affairs & communication van Colruyt Group, het mooi samen: “Fons verovert ons hart door ook hier weer hoop en kansen te zien.”  Want dat is de essentie. Niet blind optimisme, wel geloof in de menselijke verbeeldingskracht, in het vermogen van mensen en merken om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden.

Wie de wereld vandaag observeert, ziet veel redenen tot zorg. Maar wie beter kijkt, ziet ook dat er onder de oppervlakte beweging zit. Nieuwe generaties ondernemers, merken en burgers zoeken – vandaag nog in tegenstroom - opnieuw naar betekenis, naar evenwicht, naar een vorm van duurzame vooruitgang. Na elke winter volgt straks een nieuwe lente.

Niet weglopen voor de storm, maar erdoorheen leren navigeren. Niet terugplooien in angst, maar je wortels versterken. En wie sterk geworteld is, hoeft niet bang te zijn om soms te buigen.

Ik blijf, zoals ik mezelf graag noem, een realistische possibilist. Ik zie wat er misloopt, maar ik geloof nog sterker in wat wél kan. “Waar een wil is, is een weg,” is altijd mijn leidmotief geweest. Ook – en vooral - in deze stormachtige tijden.


Foto: Studio Dann
MIjn boek 'Marketing in tijden van Trump' is vanaf nu verkrijgbaar in de boekhandel en online winkels.


Comments are closed.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS Feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact