Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel hier het nieuwe boek van Fons


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Het sterke merk Harari gefileerd

31/1/2020


VUB-rector Caroline Pauwels vergeleek afgelopen week de Israëlische historicus Yuval Noah Harari met een sterk merk. En ik kan haar alleen maar bijtreden. De doortocht van Harari in ons land had veel weg van een heuse ‘cult’ beweging, vergelijkbaar met merken zoals Apple of Tesla. Opmerkelijk: ook verlichte intellectuelen vallen voor iconische merken. En dat is geen paradox. 
 
Harari vult als geen andere de 4 basisdimensies in van een merk dat waarde moet creëren om te schitteren, en te overleven. Alleen merken die relevante waarde bieden in de ogen van de consumenten zullen overleven, is een van de stellingen in mijn boek ‘De onsterfelijke onderneming’. Meer concreet bieden sterke merken waarde op vier onderscheiden dimensies:
  1. Functionele waarde: Harari biedt ons een uniek inzicht in de geschiedenis van de mensheid, en in de toekomst. Hij legt verbanden die weinigen totnogtoe wisten te leggen, en verrijkt en verruimt zo onze kennis over wie we zijn als mensheid. Hij is bij uitstek multidisciplinair. Harari maakt ons wijzer.
  2. Emotionele waarde: Harari is een unieke persoonlijkheid. Hij is slim, maar ook minzaam, zelfs schuchter en bescheiden. Dat maakt hem ook bereikbaar en aaibaar. Hij steekt zijn seksuele geaardheid niet weg, en mediteert elke dag. Harari is ‘één van ons’.
  3. Gebruikerswaarde: Harari slaagt er als geen ander in om een complex onderwerp in een eenvoudige en toegankelijke verhaallijn neer te zetten. Hij is de ultieme ‘story teller’. Zijn optredens zijn een beleving.
  4. Hoger doel: Harari is een wetenschapper, maar hij is vooral ook een visionaire ziener, zeg maar een moderne Messias. Hij houdt zijn publiek een humanistisch mensbeeld voor, sterk geïnspireerd door het boeddhisme, met een hebreeuwse achtergrond. Harari is geloof.
 
Zoals andere sterke merken, slaagt Harari erin om deze vier dimensies naadloos bij elkaar te laten aansluiten, en zelfs in elkaar te vervlechten. Hij is in dat opzicht ook een echte systeemdenker, voor wie het geheel groter is dan de som van de individuele delen. 
 
Het is nu alleen wacht op de eerste wetenschapper die de theorieën van Harari onderuit weet te halen. Alleen dan zal blijken dat Harari wetenschap is, en geen dogma. Wie  neemt de handschoen op?
 
 

Opmerkingen zijn gesloten.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact