Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
|
7/12/2024 De wereld van mode is meer dan een podium voor esthetiek; het is een spiegel die reflecteert hoe we als samenleving onszelf en de wereld om ons heen zien. De opkomst van vrouwen in broekpakken met dassen, vaak in donkere kleuren, van Gucci tot Zara, is zo’n trend die diepe maatschappelijke en psychologische wortels heeft. Het broekpak is een harnas dat zowel kracht als bescherming verenigt en vrouwen autoriteit en controle verschaft om de uitdagingen van deze tijd te lijf te gaan. Weerbaarheid van vrouwen Broekpakken (‘kostuums’) en dassen waren ooit exclusief mannelijk terrein, een uniform dat macht en autoriteit uitstraalde. De keuze van vrouwen om deze kledingstukken over te nemen is veel meer dan een modegril. Het is een krachtig statement. In een wereld waar vrouwen nog steeds vechten voor gelijke rechten, is het dragen van dergelijke traditionele symbolen van mannelijkheid een daad van verovering. Vrouwen die kiezen voor een broekpak, vaak met scherpe snits, brede schouders en een das, zetten zichzelf neer als krachtig en onafhankelijk. Het is een visueel statement: "Ik sta mijn mannetje." Deze stijl sluit naadloos aan bij de evolutie van genderrollen. Waar vroeger vrouwelijke kracht vooral werd benadrukt via zachtheid en verzorging, wordt kracht nu steeds vaker gevisualiseerd in termen van vastberadenheid en ongenaakbaarheid. Daarnaast biedt deze stijl niet alleen symboliek, maar ook pragmatiek. In professionele settings wordt het broekpak gezien als een gelijkwaardige tegenhanger van de traditionele mannenkleding. Het straalt professionaliteit en competentie uit, en vrouwen maken zich meester van deze symbolen om barrières te doorbreken. Hier is mode een vorm van strijd: het transformeert, herdefinieert en verovert. Van Kamala Harris tot Ursula von der Leyen. Angela Merkel ging hen voor. Angst en onzekerheid Modewatchers signaleerden de opmars van het broekpak en de stropdas al enkele jaren terug. Daarom kan deze trend niet los worden gezien van de bredere maatschappelijke dynamiek van angst en onzekerheid. De wereld staat voor complexe uitdagingen, van klimaatverandering en economische instabiliteit tot sociale spanningen en geopolitieke crises. In tijden van onzekerheid zoeken mensen naar veiligheid en controle, maar ook naar autoriteit en gezag, en dat vertaalt zich ook naar mode. De opmars van de broekpakken met stropdas, vaak in zwarte kleuren, bevestigt de oude theorieën van professor Helmut Gaus over de lange termijngolven in de samenleving. Mode, zo stelt Gaus, functioneert als een spiegel van de collectieve psyche. In tijden van angst keren mensen zich af van frivole of uitbundige stijlen (zoals korte rokken) en zoeken ze houvast in ontwerpen die veiligheid, autoriteit en structuur uitstralen. Voor vrouwen vertaalde dit zich in crisisperiodes in het verleden (mid-1970’s tot mid-1990’s) in een opvallende dominantie van langere rokken, en donkere kleuren, zoals zwart, maar ook broekpakken, in het modebeeld. Langere kledingstukken, zoals de steeds populairder wordende broekpakken, bieden een gevoel van fysieke en emotionele bescherming. Ze functioneren als een soort schild, een barrière tussen de drager en de wereld. Donkere kleuren, zoals zwart, grijs en marineblauw, versterken dit effect. Zwart wordt niet alleen geassocieerd met macht, maar ook met ernst en introspectie. Het minimalistische karakter van donkere kledingstukken weerspiegelt een zoektocht naar eenvoud, stabiliteit en doortastendheid in turbulente tijden. Wapenuitrusting Vrouwen dragen deze stijlen niet alleen om hun plaats in een mannenwereld te veroveren, of te verdedigen (de onafhankelijke positie van vrouwen staat in vele domeinen onder druk) , maar ook als reactie op een wereld die onzekerheid ademt. Het broekpak en de das bieden een wapenuitrusting, een symbool van strijdlust en weerbaarheid. In onzekere tijden, wanneer angst over de toekomst toeneemt, zoeken mensen – en vrouwen in het bijzonder – naar manieren om autoriteit en gezag uit te stralen. Ook via de mode. Broekpakken, vaak in donkere kleuren, dragen bij tot onze (merk)identiteit en belichamen en symboliseren een nieuwe tijd. Ze verenigen de kracht van zelfbewustzijn en veerkracht met de nood aan stabiliteit en controle. Het is geen tegenstelling, maar een krachtige samensmelting: het veroveren van je plek in de wereld terwijl je je wapent tegen haar grilligheid. Mode is hiermee niet alleen een weerspiegeling van ons innerlijk, maar ook van de tijd waarin we leven. Foto’s: via www.zara.be Opmerkingen zijn gesloten.
|