Fons Van Dyck
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact

De Kijk van Van Dyck

De Toekomst is Terug - Fons Van Dyck
Bestel mijn nieuwe boek nu al, met 10% korting
lannoocampus.nl/nl/marketing-tijden-van-trump


Fons Van Dyck kijkt om en blikt vooruit op de kleine en grote wereld van consumensen, de rol van merken en media en de ruime samenleving. Meer inzicht, meer vooruitzicht.
​

ontvang de nieuwsbrief

Afscheid nemen

9/1/2025

Afbeelding
Binnen enkele weken neem ik na 24 ongelooflijke jaren afscheid van BBDO. Het is een kwarteeuw geweest die aan een razend tempo is voorbij gevlogen. Ik heb de wereld van marketing, communicatie en merken en nog veel meer de grote wereld rondom ons een omwenteling zonder voorgaande zien doormaken. Een terugblik, maar vooral een vooruitblik.

Het is een hoofdstuk in mijn leven waarin ik binnen Think BBDO strategische merkstrategieën heb mogen ontwikkelen voor vele tientallen grote en kleine ondernemingen en organisaties, zowel in de private sector, de overheid als non profit. Ik voelde het als een voorrecht om in de stuurcabine te mogen zitten van de positionering van toonaangevende Belgische bedrijven, waaronder Umicore, KBC, Electrabel/Engie, Janssen Pharma, Belgacom/Proximus, Spadel, Bekaert, D’Ieteren, H. Essers, Port of Antwerp, Elia, Fluvius. Maar dat voorrecht was minstens even groot voor de begeleiding van de internationale  branding van publieke overheden, van Vlaanderen over België tot de Europese Unie.  Niet in het minst blik ik fier terug op de maatschappelijke sensibiliseringscampagnes ten tijde van de terroristische aanslagen in de hoofdstad of de recentere coronacrisis.  

Ik ben BBDO bijzonder dankbaar voor de grote vrijheid en onafhankelijkheid die ik hierbij altijd heb mogen genieten. En vooral trots op de sterke teams met wie ik me steeds mocht omringd weten. Ik mocht  heel veel jeugdig talent professioneel begeleiden en coachen naar hogere toppen.
Het is ook een periode geweest waarin ik meer dan drieduizend studenten heb mogen onderwijzen over marketing, reclame en merkenstrategie aan de Vrije Universiteit Brussel. Ik behaalde een doctoraat over de onsterfelijkheid van merken, ik schreef vijf boeken en kon elke week mijn ‘kijk’ kwijt in vele honderden columns, interviews, opiniestukken en blogs. 

Met pensioen maar niet met rust
Afscheid nemen bestaat evenwel niet, om het met de zanger te zeggen. 
De komende periode wil ik me opnieuw meer toeleggen op mijn oude liefde: trend watching, of noem het liever maatschappijwatcher. De samenleving en de mens met al zijn krachten doorgronden en beter begrijpen op een scharniermoment in de geschiedenis. En hoe maatschappelijke actoren hier slim kunnen mee omgaan.

Ik blijf ook met graagte aan de VUB het vak merkenstrategie doceren. Ik kijk uit naar de tour langs Vlaamse scholen in het voorjaar waarbij ik in dialoog ga met 18-jarigen over hun visie op de toekomst nav mijn recente boek.
En natuurlijk mijn wekelijkse kijk op mens, merk en maatschappij.
​
Tenslotte wil ik met raad en daad iedereen bijstaan die zich inzet voor de goede zaak en de hoop koestert op een betere, rechtvaardiger wereld.
Met pensioen, maar niet met rust.
Tot gauw.
Fons
 
 

Opmerkingen zijn gesloten.
Ontvang wekelijks de laatste blogposts in je mailbox! privacyverklaring
 

RSS-feed

© Copyright - THINK BBDO - Privacy-Charter en cookies
  • Home
  • De Toekomst Is Terug
  • Over Fons
  • Doe de test
  • Contact